Hilde Vormedal Nybø i Sunnhordland og leder av Pressens Offentlighetsutvalg, Tron Strand

Tok et halvt år å få svar på innsyn: – Et samfunnsproblem

Avisen Sunnhordland fikk først svar fra Mattilsynet etter seks måneder. «Svært kritikkverdig», sier leder for Pressens Offentlighetsutvalg.

Publisert

Avisen Sunnhordland fikk avslag på et innsyn hos Mattilsynet etter å ha ventet seks måneder. Det får nyhetsleder Hilde Vormedal Nybø til å reagere.

– Vi journalister er da avhengige av å følge postlistene for å få med oss hva som skjer innen feltet. Hvis det ta tar opp til seks måneder å behandle en vanlig innsynsbegjæring for å få ut dokumenter, så er jo ofte aktualiteten for lengst borte og sakene gjerne avgjort, sier hun til Medier24.

Avisen søkte innsyn i dokumenter 25. juni i 2024. Avslaget på deler av innsynet kom 7. januar.

Hun spurte Mattilsynet hva som gjorde at hun ikke fikk svar før etter seks måneder, og fikk da i respons at de over tid har hatt store mengder innsynskrav, og har utfordringer med å holde saksbehandlingstiden.

– Dette er et samfunnsproblem, sier Nybø.

 – Brudd på lovverket

Leder i Pressens Offentlighetsutvalg, Tron Strand, kaller det «svært kritikkverdig». Vormdal Nybø er selv medlem av utvalget.

– Innsyn skal behandles etter 1–3 dager. Postjournal og innsyn er helt avgjørende for å kontrollere hva som skjer innenfor en etats fagområde, sier han til Medier24.

Han sier behandlingstiden er et brudd på lovverket.

– Det er slått fast av Sivilombudet og Justisdepartementet at innsynskrav skal behandles så raskt som mulig, og 1–3 dager har blitt stående som retningslinjene.

Hvis en journalist undersøker en sak om dyremishandling, kan det ikke ta et halvt år for å få behandlet innsynet, mener han.

– Vi jobber i nyhetsmedier som publiserer nyhetsartikler daglig.

Han er tydelig på at en offentlig etat ikke kan ignorere lovverket.

– De må skjerpe seg her. Man kan ikke bare si at man har for mye å gjøre. Da må det settes inn ressurser her. Innsyn er en viktig del av den demokratiske prosessen, sier han og legger til:

– En privatperson kan ikke la være å følge norsk lov og skylde på at man har for mye annet å gjøre. Da bør heller ikke en offentlig etat si det samme, sier han.

– Ikke vanlig

Mattilsynet er forelagt kritikken fra Nybø og Strand.

De beklager at det i noen tilfeller har tatt lang tid å få svar på innsynshendelser, skriver Andrea Kilen, direktør for avdeling brukerdialog og kommunikasjon, i en e-post til Medier24.

– Det er ikke vanlig at innsynshenvendelser tar så lang tid. Gjennomsnittlig behandlingstid for saker som ikke er unntatt offentlighet er 3-5 dager. I saker som er unntatt offentlighet må det gjøres en konkret vurdering for å balansere både rett til innsyn og personvern.

Hovedårsaken til at det tar lang tid er at mengden innsynshenvendelser har økt mer enn de har forutsett og at enkelte saker er veldig kompliserte, forklarer hun.

– Vi hadde en økning fra 25 000 innsynshenvendelser i 2021 til 40 000 i 2024. Det er en økning på 60 prosent på få år.

Kilen skriver at for å håndtere den store og økende mengden innsynshenvendelser, opprettet de i fjor et team i regionene som skal både sikre bedre kvalitet og ta ned behandlingstiden.

– I år gjør vi tilsvarende på hovedkontoret. Vi har så langt bedret kvaliteten og vi gir betydelig mer innsyn nå enn tidligere. Det mener vi er bra og viktig for både samfunnet og Mattilsynet. Vi har også tilført flere ressurser, og endret rutiner. Dette jobber vi med hele tiden, for å sikre åpenhet i forvaltningen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS