I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Neste mann ut er André Winje Arntzen, nyhetsredaktør i P4.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?
– Vi mediefolk har jo en tendens til å glemme hva som er skrevet og omtalt så snart det er publisert, men skal jeg trekke fram noe jeg synes har vært annerledes og spennende er det hvordan medier har satt et kritisk blikk på egne kolleger ved et par anledninger. Tenker spesielt på Giske-saken i VG som TV 2 fikk nyansert og snudd gjennom grundig journalistikk og VGs Tolga-sak som også ble gjenstand for omfattende gjennomgang av ulike Amedia-aviser. At mediene, med rette, har gått hverandre etter i sømmene og viser samme kritiske blikk som mot alle andre, er bra og interessant. Og om det ikke er nytt, føles omfanget uvanlig stort. Ellers er det vel ingen overraskelse at Trump setter dagsorden også her hjemme, nesten daglig.
– Hva er årets flause til nå?
– Det er lett å vise til for eksempel VG og deres berømte Giske-sak, men for alle som jobber operativt gjøres det flauser daglig. Noen selvsagt større enn andre. I alle redaksjoner. De irriterende flausene som et radioanker gjør på direkten eller det vaktsjefen for papir og nett står for når et ord mangler i tittelen, feil bilde er på sakene eller håpløse skrivefeil preger tekstene. Jeg håper vi alle kan bli bedre til å faktasjekke, lese korrektur, gå gjennom sakene for å kvalitetssikre og ikke minst unngå pinlige fellelser i PFU.
– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?
– Det er ingen spesielle personer jeg kommer på i farten, men mer at jeg stadig lar meg imponere av gode, dyktige kolleger som dag inn og dag ut gjør jobben med stor innlevelse og lyst, enten man er nyhetsreporter, nyhetsanker eller programleder. Ikke bare i P4-gruppen, men i mange mediehus, hvor det satses på ulike journalistiske prosjekter. Det gjør meg stolt at det leveres så mye interessant, relevant og aktuell journalistikk i en tid hvor mange nok føler at tidene i vår bransje er vel tøffe.
–Hva gjør du i sommer?
– I år har det vært norgesferie og for første gang på 21 år er det bare kona og jeg. Og det har vært en av de fineste ferieopplevelsene vi har hatt. Ikke fordi våre nå to voksne sønner har valgt eget opplegg, men fordi opplevelsene har vært så mange. Vi har vært i Lofoten en ukes tid, kjørt med Hurtigruta, gått Norge på tvers (den korteste veien fra Riksgrensen til Ofotfjorden) og kjørt kystriksveien gjennom Helgeland. For en som er fra Innlandet og stort sett kun har opplevd saltvann i Oslofjorden og Syden, er det sterke inntrykk å se og oppleve Kyst-Norge. Alt fra spektakulære naturopplevelser til deilig mat og hyggelige mennesker. Mine to sønner kan angre på at de valgte annerledes!
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Jeg har hørt mye radio i bilen mellom ulike destinasjoner, både egne kanaler og konkurrentene, sjekket nettaviser nå og da og sett tv-nyheter i opptak før jeg har lagt meg. Ganske likt som vanlig, men mindre hyppige oppdateringer.
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Det var vel ingen tabbe, men mer en håpløs liten sak. Som sommervikar i lokalavisen på Lillehammer gikk det på rundgang å fylle sistesiden med små bilder og korte tekster. Det gikk stort sett i ulike kuriositeter. I mangel på det helt store skrev jeg om en forfallen melkerampe. Det burde jeg ikke ha gjort. Jeg fikk bonden på nakken som på ingen måte var enig og kompisene mine gjorde meg til latter hele sommeren for den såkalte «melkerampe-saken».
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Vær frampå, tør å utfordre det etablerte, gjør det på din måte i stedet for å kopiere andre og ikke glem at det er en grunn til at akkurat du fikk jobben.