Den tidligere kjendismanageren, nå kommunikasjonsrådgiver Erland Bakke har klaget inn VG til Pressens Faglige Utvalg. Medier24
har fått innsyn i klagen.
Bakke mener VG har brutt fire punkter i Vær Varsom–plakaten
i forbindelse med annonsørinnhold for strømmetjenesten MAX. Han reagerer på at VG
bruker sin egen profil Morten Hegseth i annonsen.
«Jeg mener at VG bryter flere punkter i Vær Varsom- plakaten
(VVP) ved å skape uklarhet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold, og ved å
ikke tydeliggjøre habilitetsproblematikken rundt bruk av egne medarbeidere i
reklameformat.» skriver Bakke i klagen.
Han påpeker at Hegseth er redaksjonell medarbeider i VG og
VGTV, samtidig som Hegseth også er en av profilene i Max Social.
Bakke har tidligere klaget inn VG til PFU for datterselskapet
Max Social. Avisen gikk fri, men flere i utvalget var kritiske. I fjor solgte VGTV selskapet til Schibsted Media.
Nå reagerer Bakke på at Hegseth brukes i en kommersiell
kampanje.
«Dette er problematisk fordi VG ikke opplyser tydelig nok om
hvordan Hegseths rolle er sammensatt, og hvordan VG selv tjener kommersielt på
å bruke sine egne profiler i reklame. Dette skaper en interessekonflikt og
svekker publikums tillit til mediets integritet.»
Bakke viser til tidligere fellelser i PFU på lignende saker,
blant annet Nettavisen, som ble felt i 2021 for bindinger.
Bakke mener også at saken er for dårlig merket som annonsørinnhold,
og at den presenteres i samme stil som VGs journalistiske saker.
Dokumentar- og etikkredaktør i VG, Anders Sooth Knutsen, ønsker ikke å kommentere klagen, men sier til Medier24 at de nå skal skrive sitt tilsvar til PFU.
– Og vi ønsker å svare PFU på dette først, sier han.
Det er langt fra første gang Erland Bakke har klaget inn VG
til PFU.
I 2022 klaget Bakke inn VG ti ganger, hvorav fire av sakene gikk til full behandling. Tre av disse klagene handlet om kapittel to i plakaten, om
integritet og troverdighet. I tillegg har Bakke klaget inn avisen en gang for
en sak om han selv. Da fikk avisen kritikk på punkt 4.1 om saklighet og omtanke.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no