Marte Ramborg, byråleder i Spoon Oslo.

London calling for det norske innholdsbyrået Spoon. Kjøper seg inn i engelsk byrå og etablerer kontor i storbyen

- Vi kommer til å utvikle kunnskaper og ressurser fra første dag, sier byråleder Marte Ramborg på Oslo-kontoret.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Spoon, et av de største innholdsbyråene i Norden, går inn i det britiske markedet ved å kjøpe det londonbaserte byrået Southerly. Det opplyser selskapet i en melding tirsdag morgen. 

–  Å etablere Spoon i Storbritannia har stått på ønskelisten en stund, men det var ikke før vi møtte Southerly at vi fant den perfekte partneren, sier Spoons administrerende direktør Anders Ribba.

Southerly er et London-basert boutiquebyrå som har levert kreative tjenester i nær ti år, med kunder som Shell, Philips og Royal Bank of Scotland. Nå blir byrået en del av norske Spoon, og det har Oslo-sjefen tro på: 

– Både Spoon og Southerly har en sterk tro på kraften i historiedrevet kommunikasjon. Vi ligner på hverandre og fant fort tonen. Spoon Oslo og Southerly har allerede hatt et felles prosjekt på employer branding, og vi kommer til å utveksle spesialkunnskaper og ressurser med hverandre fra første dag, sier byråleder for Spoon Oslo, Marte Ramborg, i meldingen. 

 

Ser ut av Norge

Spoon har nå kontorer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo og Helsingfors, samt flere andre etablerte internasjonale partnerskap. De seneste åra har byrået utviklet seg for å jobbe sømløst over landegrenser - på globale oppdrag og med store merkevarer som Microsoft, Volvo og Sandvik. 

Å komme inn på det britiske markedet var et naturlig skritt, ifølge toppsjef Anders Ribba: 

– Vår ambisjon er å alltid vokse og utvikle oss, men uten å kompromisse med Spoons arv og DNA. Derfor er det viktig å finne de rette selskapene og partnerne å utvikle seg med. Vi har samarbeidet med Southerly på forskjellige måter i løpet av det siste året, og vi ser fram til å utvikle oss sammen i Norden og Storbritannia.

 

Shelley Hoppe, CEO for Southerly London.

- Deler filosofi og tilnærming

Southerly ble grunnlagt i 2009 av Shelley Hoppe og Karen Brennan, og er i dag spesialisert på innholdsmarkedsføring, employer branding og internkommunikasjon.

Nå ser de fram til å bli en del av Spoon-gruppen: 

– Fra vårt aller første møte var det åpenbart at vi deler filosofi og tilnærming til både å levere det aller beste arbeidet for våre kunder, samt til å utvikle og styrke egne ansatte. Vi er glade for å bli med i Spoon-gruppen - det føles som et naturlig neste skritt, sier Hope. 

 

Powered by Labrador CMS