I løpet av helgen har domstolenes pressetjeneste vært utilgjengelig, grunnet tekniske problemer. Mandag morgen er problemet fremdeles ikke løst.
Kommunikasjonssjef i Domstoladministrasjonen, Yngve Brox, forteller at det jobbes på spreng for å fikse problemet, som er annerledes enn det som førte til svikt i tjenesten i oktober.
– Vi jobber på en bred front for å fikse dette, for det er ikke til å leve med. Vi trodde vi hadde fikset problemene for en stund siden, men dette ser ut til å være et annet problem enn tidligere, sier Brox til Medier24.
Og legger til:
– Nå kommer man ikke inn i det hele tatt.
Brox sier det fremdeles er usikkert når tjenesten kommer til å være i orden igjen, men at han håper problemene vil kunne løses i formiddag.
– Ikke godt nok i dag
Kommunikasjonssjef Brox peker samtidig på at domstoladministrasjonens IT-avdeling for tiden jobber med mange forskjellige digitale prosjekter.
Som eksempel peker han på at Stortinget har bedt domstolene utarbeide en ny tjeneste for allmennheten. Det kan potensielt også komme journalistene til gode, sier han.
– Stortinget har gitt oss i oppdrag å etablere en ny tjeneste hvor rettsavgjørelser skal være tilgjengelige for allmenntjenesten. I den forbindelse kan det være vi vil opprette en helt ny tjeneste for pressen, sier han.
– Vi er opptatt av å ha dette på stell. I tjenesten vi har nål, er det mye funksjonalitet som burde vært der, som ikke er der. Den er ikke god nok i dag.
– Hvilke funksjoner er det som mangler?
– Blant annet en funksjon der man kan se hvilken sak man har vært inne på før. Vi skulle også hatt automatisk reautentisering, men det fungerer ikke, så vi må manuelt passe på at det ikke er folk inne på siden som ikke skal være der, svarer Brox.
Og legger til:
– Det er arbeidskrevende for oss. Mange ting fungerer ikke som de skal, og vi er opptatt av å fikse dem så fort som mulig, men vi har utrolig mange digitale prosjekter, og alt står i kø.
– Mister et ekstremt viktig verktøy
Da pressetjenesten ikke fungerte i oktober, fikk domstolene kritikk fra NTB-journalist Anders R. Christensen.
I et intervju med Medier24 understrekte journalisten den store betydningen tjenesten hadde i jobbhverdagen hans.
– Jeg skriver nesten daglig om tiltaler og dommer, og jeg får i de fleste tilfellene tak i disse gjennom å søke på pressesidene til på Domstol.no. Når jeg ikke kommer inn på pressesidene mister jeg et ekstremt viktig verktøy i jobben min, og det kan igjen påvirke produktet vi leverer, sa Christensen blant annet.
Samtidig pekte Christiansen på at feilene hadde vart over lengre tid. NTB-journalisten fikk den gang støtte fra kommunikasjonssjef Brox, som tok sterk selvkritikk på vegne av domstolene.
– Han har helt rett. Dette er ikke akseptabelt. Det er heller ikke bare han som sliter med tilgangen. Mailinnboksen min har vært helt full av henvendelser fra journalister den siste tiden.