NTB-journalist Anders R. Christensen (øverst til høyre) fortviler om at tilgangen til domstol.no er så ustabil. Kommunikasjonssjef Yngve Brox beklager.Cato Edvardsen (Wikimedia)/Håkon Mosvold Larsen (NTB)/Berre
Journalister sliter med tilgangen til domstol.no: – Det er helt uakseptabelt
Norges Domstolers pressetjeneste har vært ustabil i lang tid. – Har full forståelse for at dette skaper problemer, sier Domstoladministrasjonen.
Pressesidene til Norges Domstoler har slitt med tekniske problemer den siste tiden, noe som har gjort arbeidshverdagen krevende for flere krimjournalister rundt i landet.
Spesielt den siste uken har det vært ille, forteller NTB-journalist Anders R. Christensen til Medier24.
– Jeg skriver nesten daglig om tiltaler og dommer, og jeg får i de fleste tilfellene tak i disse gjennom å søke på pressesidene til på Domstol.no. Når jeg ikke kommer inn på pressesidene mister jeg et ekstremt viktig verktøy i jobben min, og det kan igjen påvirke produktet vi leverer, sier han.
– De fleste virksomheter har dataproblemer innimellom, og jeg har forståelse for at slike problemer kan oppstå. Denne gangen har likevel pressesidene vært nede av og på i en uke, og det er alt for lenge, understreker han.
Christensen legger til at problemene ikke bare går tilbake den siste uken.
– Det har vært ustabilt tidligere også, men i forrige uke toppet det seg, sier Christensen.
Kommunikasjonssjef i Domstoladministrasjonen, Yngve Brox, har full forståelse for Christensens og andre journalisters frustrasjon.
– Han har helt rett. Dette er ikke akseptabelt. Det er heller ikke bare han som sliter med tilgangen. Mailinnboksen min har vært helt full av henvendelser fra journalister den siste tiden, sier Brox til Medier24.
– Jeg har full forståelse for at dette skaper problemer. Det er veldig viktig at journalister har tilgang hver dag, så dette er ikke til å leve med, legger han til.
– Viktig at journalister varsler
Brox forklarer av hovedproblemet er et utdatert og ustabilt datasystem.
– Vi har ofte problemer med denne løsningen, noe det har vært jevnlig siden jeg begynte i jobben i mars i fjor. Problemet ligger, så vidt jeg forstår, i kommunikasjonen mellom påloggingstjenesten via BankID og våre systemer. Den er dessverre for ustabil, sier han.
– Dette er noe vi jobber med, og vi håper å få modernisert hele systemet så snart som mulig. Utfordringen er kapasitet, sier Brox.
Han forteller at de akutte problemene som rammet systemet i forrige uke nå er fikset.
– Vi håper det nå varer og er stabilt, men jeg kan ikke garantere noen ting. Dessverre risikerer vi at det blir vanskelig å logge seg på igjen, sier Brox.
– Det er derfor viktig at alle journalister som opplever vanskeligheter, varsler meg med en gang de får problemer, legger han til.