Forrige helg sikret den tradisjonsrike fotballklubben Leeds United endelig opprykk til Premier League i England - 16 år etter at de rykket ned.
Det ble behørig feiret av klubbens store supporterskare i Norge, men også av rettighetshaver TV 2.
For Leeds norske supporterklubb er den femte største i landet, og fullt på høyde med klubbene til Arsenal og Tottenham. Kun gigantene Liverpool og Manchester United er betydelig større i det totale antallet medlemmer i Norge.
Supporterklubber i Norge:
1. Liverpool - 53 505 medlemmer 2. Manchester United - 42 621 3. Arsenal - 6686 4. Tottenham - 5885 5. Leeds - 5552
Flesteparten av de norske Leeds-supporterne er også kjøpesterke menn over 40 år, som har fulgt laget siden storhetstiden på 1970-tallet.
– Et kjøpesterkt publikum
Det betyr enda flere abonnenter og mer penger i kassa til TV 2, innrømmer sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.
– Det er bra for forretningssiden å få en klubb som Leeds opp i Premier League. Det er det ingen tvil om, sier han til Medier24.
– Dette er også en gave til alle som er glad i Premier League og engelsk fotball. For nå blir det enda flere attraktive oppgjør og engasjerende kamper, sier Hagen.
Å få Leeds opp i Premier League har vært et ønske hos TV 2 Sporten helt siden de fikk rettighetene i 2010.
– Da vi overtok engelsk fotball så snakket vi om flere milepæler vi håpet å nå. En av dem var å få Leeds opp igjen i Premier League, sier Hagen.
– De holdt oss jammen på pinebenken lenge, for det tok ti år. Men nå får vi forhåpentligvis to år med Leeds i Premier League før rettighetsperioden vår er over. Det føles godt, og gjør også at vi gleder oss enda mer til sesongstart, sier han.
Hagen avviser at TV 2 har gjort beregninger for å finne ut hvor mye TV 2 kan tjene på Leeds-opprykket i rene abonnenter.
– Men vi vet at norske Leeds-supportere er et kjøpesterkt og svært dedikert publikum. Det er ingen hemmelighet at vi tenker dette er veldig bra for businessen, sier Hagen.
Han er også opptatt av at Leeds bidrar til å heve totalproduktet Premier League for kanalen.
– Premier League er en attraksjon rikere med Leeds. Dette gir også mange attraktive oppgjør for de som ikke er Leeds-supportere, som Leeds mot Manchester United og Yorkshire-derbyet mellom Leeds og Sheffield United. Det blir fantastiske oppgjør, sier Hagen.
– En berikelse for TV 2
En som definitivt gleder seg til å følge Leeds på TV 2s kanaler er Anders Palm, som er formann I Leeds United Supporters Club of Scandinavia (LUSCOS).
Han bekrefter overfor Medier24 at TV 2 trolig har god grunn til å gni seg i hendene.
– Jeg tror at Leeds trekker mer oppmerksomhet i Norge enn det de andre lagene utenfor toppen har. Vi vet at Norwich rykker ned, kanskje sammen med Bournemouth og Watford. De klubbene har ikke det samme supportergrunnlaget som Leeds, sier Palm til Medier24.
– For mediene er Leeds et mye større lag å få opp, og det vil være en berikelse for TV 2 og de andre mediene. Vi har allerede sett at opprykket har fått mye omtale, og at mange kjendiser også kryper ut og står frem som Leeds-supportere, ler han.
Palm tror også den økte eksponeringen på TV 2-kanalen vil føre til flere Leeds-supportere.
– Interessen for Leeds i Norge er så stor at det ikke vil forundre meg om vi går forbi Tottenham på fjerdeplass, og nærmer oss Arsenal på tredjeplass i antall supportere, sier han.
– Mange supportere har vært litt i dvale de siste årene, men de kommer mer og mer tilbake nå. Markedet for å vise Leeds vil være veldig bra, og TV 2 kommer nok også til å finne ut at Leeds vil være blant lagene med flest seere etter de to klubbene med flest supportere, altså Liverpool og Manchester United, sier Palm.
For ordens skyld: Journalisten Jan Magnus Weiberg-Aurdal jobbet i TV 2 Sporten mellom 2006 og 2016.