Tirsdag la MBL fram opplagstallene for første halvår.
Tallene viser at regionaviseene styrker seg, men
at totalopplaget går tilbake med en prosent, og totalopplaget er nå på 2,5
millioner. Samtidig har det aldri vært målt opplag på flere titler.
- Norsk journalistikk er en stor del av
folks hverdag, og opplagsveksten hos regionavisene viser hvor viktig det er at
vi har vitale medier over hele landet. Tilbakegangen i totalopplaget er
mindre enn for ett år siden, men selv om digitalveksten er god, veier det
dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir, sier Randi S. Øgrey, adm.
dir i MBL.
Det digitale opplaget øker med 8,5 prosent. Nå
er altså det heldigitale opplaget 67 prosent av totalopplaget, mens komplett
utgjør 30 prosent, og rent papir utgjør 3,6 prosent.
Og noen aviser har ekstra grunn til å feire tallene.
VG+ er fremdeles Norges største avis, og økte opplaget med nesten 10.000 fra første kvartal i 2023 til første kvartal i år og har nå et opplag på 262.747.
– Lagseier
Målgrupperedaktør i VG, Beate Koren, skriver til Medier24
at de er svært fornøyd med en såpass god vekst fra et høyt nivå.
– Ikke minst er edet
ekstra gledelig denne høsten siden vi i april omorganiserte og flyttet
eierskapet til VG+ til hele redakasjonen. Vi er ikke lenger en dedikert redaksjonell
avdelig som lager journalistikk til VG+, men opplever nå at alle avdelinger
leverer kvalitetsjournalistikk til abonnenter.
Hun legger til at dette har gjort
VG+ til et rikere og bredere produkt.
– Så dette er en lagseier.
Koren skriver at veksten tilskrives en god blanding av
journalistikk, underholdningsserier fra VGTV og sportsrettigheter.
– Vi har
hatt eventyrlig suksess med serien Vegard X Funkygine, som har bidratt til
tusenvis av nye abonnenter, spesielt unge og kvinner.
– I tillegg
jobber dyktige kolleger systematisk og kreativt med å sikre at vi viser frem
innholdet vårt på en god måte, noe som fører til at bruken av VG+ og det vi
tilbyr også går opp, legger hun til.
– Sjans for kake
På andre plass ligger Fædrelandsvennen, som har en økning på 6.613 i digitalt opplag, tilsvarende 29 prosent.
Ljøstad sier til Medier24 at de i fjor høst hadde «stang inn»
på veldig mye.
– Nyhetsbildet var bra, vi hadde
nye tekniske løsninger, vi hadde flere store satsninger. Så høsten var veldig
sterk, og veksten har fortsatt, sier Ljøstad.
Fædrelandsvennen ble også kåret
til årets mediehus tidligere i år, mye knyttet til veksten og satsningene.
– Så opplever vi samtidig akkurat
det samme som andre, at fallet på papir er stabilt. Men vi har klart å
kompensere digitalt. Det viktigste er den digitale veksten.
– Klarer dere å kompensere økonomisk
for fallet på papir også?
– Vi merker at vi klarer det
nå. Veksten vi har klart å skape de siste årene kombinert med at vi har økt prisen
på papir, hjelper der.
– Blir det kake i dag?
– Det er jo en stor sjans
for det.
I tillegg kan både Adresseavisen og Dagens Næringsliv vise til økning på over 5.000.
– ikke så gode på feiring
Avisa Sør-Trøndelag er også en av opplagsvinnerne, med en økning i netto total på 13,5 prosent, og en digital økning på 31,5 prosent. Det totale opplaget for første halvår 2024 ligger på 8599.
– Vi er jo strålende fornøyd med det, men det er hard jobbing, sier ansvarlig redaktør Anders Aasegg Morken.
Han forklarer at de konkret har vært bevisst på hva leserne og innbyggerne er opptatt av. Det han trekker fram aller mest er lagarbeidet.
– Vi jobber veldig for å spille hverandre gode. Laget har mye større kraft i et godt samspill enn hvis vi bare er noen enheter som jobber i alle ulike retninger, sier han. Han gir også en ny beredskapsløsning skylden.
– Hvis alarmen går eller noe så tar vi tak. Det er ingen som overlater et ansvar til noen andre, kommenterer han.
Men om tallene skal feires er han mer usikker på.
– Vi er ikke noe god på feiring. Vi har ikke tid til det, sier han og legger til:
– Rikets tilstand er veldig bra, men vi er ikke flinke til å stoppe opp og feire. Kanskje vi skal bli bedre til det.
Stavanger Aftenblad har en nettovekst på tre prosent, og 1.927
i opplag. De har en digital endring på 6.679 og 17,5 prosent.
– Resultat av godt lagarbeid
Sjefredaktør Kjersti Sortland sier til Medier24 at det er
hyggelige tall.
– Vi har jobbet hardt i Stavanger
Aftenblad med å øke antallet digitale abonnenter. Vi hadde et veldig sterkt
2023, og derfor er det veldig kjekt at den økningen har vedvart og fortsatt er
god, sier Sortland.
Avisen la i 2022 en posisjoneringsstrategi for 2023-2025, og
en publiseringsstrategi.
– I tillegg har vi helt konkrete
årsplaner, hvor det står hva vi skal gjøre hvert kvartal. Så veksten er et
resultat av godt lagarbeid, hvor alle har jobbet målrettet for å få til digital
vekst, sier Sortland og legger til:
– Så vil jeg tro at fin,
digital vekst siste halvannet året betyr at vi har lykkes med å treffe leserne
i regionen med relevant journalistikk.
– Klarer de digitale inntektene
å kompensere for fallet på papir?
– Vi er foreløpig glade for å
ha gode papirinntekter. At de digitale inntektene også øker, det ser vi er
viktig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no