Viaplay-sjefen Anders Jensen er entusiastisk over å kunne vise Premier League for det norske publikum.
Foto: Kent Olsen
Viaplay har passert fem millioner abonnenter: Nå venter Storbritannia
Viaplay økte antall abonnenter med 766.000 i andre kvartal.
Onsdag leverte Viaplay Group kvartalstallene for andre kvartal i år.
De viser at selskapet har økt inntektene med i underkant av syv millioner svenske kroner, fra 3,07 milliarder kroner i samme kvartal i fjor til 3,75 milliarder.
De har en organisk vekst på 18,4 prosent, ned fra 31,3 prosent i samme kvartal i fjor.
Viaplay har nå 5,5 millioner abonnenter, en vekst på 766.000 fra forrige kvartal. 459.000 kommer fra Viaplay Nordics, mens resten er fra Viaplay International. Konsernet har siden satsningen på Viaplay Nordics i tredje kvartal i fjor, økt antall abonnenter med over to millioner.
– Vi har levert nok et kvartal som er godt i tråd med vår strategi og mål. Den sterke ytelsen til Viaplay i Norden ble supplert med ytterligere vekst i den internasjonale virksomheten. Som et resultat av dette og vårt nye B2B-partnerskap i Polen, oppgraderer vi vårt Viaplay-abonnentmål fra 7 millioner til 7,3 millioner, uttaler CEO Anders Jensen i Viaplay.
Han legger til at det nordiske abonnementsmålet er uendret, mens det internasjonale målet er hevet fra 2.2 millioner til 2.5 millioner.
– Vi forventer nå at konsernets inntekter vil vokse med minst 28 % i år, og at høyere salgsvekst for den internasjonale virksomheten vil reflekteres i lavere tap for den internasjonale virksomheten 1,35 milliarder svenske kroner, sier han.
Viaplay er nå tilgjengelig i Nederland, Polen, Latvia, Litauen, Estland og USA, i tillegg til Norden. Onsdag kom også nyheten om at Viaplay kjøper den britiske strømmetjenesten Premier Sports.
Strømmetjenestenes britiske sportsrettigheter inkluderer La Liga, Scottish Cup, Scottish League Cup og Coppa Italia fotball; United Rugby Championship, Rugby Football League og Topp 14 rugby, NASCAR motorsport og Elite Ice Hockey League.
– Dette oppkjøpet vil sette Viaplay godt på det britiske kartet og akselerere utviklingen vår i dette nøkkelmarkedet. Premier Sports har en lojal og voksende abonnentbase, veletablerte distribusjonsavtaler og produksjonsmuligheter, og en flott sportsportefølje som utfyller vår egen, sier Jensen.