Direktør for innovasjon Pål Nisja-Wilhelmsen og redaktør Anders Høglund i Nettavisen Lyd.

Nettavisen lanserer «Netflix for norske podkaster»: Slik jobber Pål og Anders med å gjøre lydformatet great again

På kort tid har Nettavisen lansert over 20 podkaster, og flere er på blokka. Pål Nisja-Wilhelmsen og Anders Høglund mener dette vil heve både redaksjonen og det kommersielle.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I april varslet Nettavisen en betydelig satsing på lydformatet - blant annet ved å hente inn radioveteranen Anders Høglund.

Nå har han og innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen jobbet sammen noen måneder, og har planen klar for hvordan lyd og podkast kan skape godt innhold både redaksjonelt og kommersielt for Nettavisen.

Nettavisen er like rundt hjørnet med å lansere Nettavisen Lyd (betatest i lenken), som enkelt forklart skal bli Netflix for norske podkaster.

Slik ser Nettavisen Lyd ut.

Norsk hjemmehavn for lyd

Der skal redaksjonen samle det beste innen podkast i Norge og bli en portal der folk går for å finne ny lyd - også de utenfor Nettavisens produksjon, som NRK og VG.

– Håpet er at man drar dit for å finne ny lyd. Portalen mangler noe på den tekniske siden, men er oppe ganske straks, forteller Pål Nisja-Wilhelmsen. 

Redaktør Anders Høglund i Nettavisen Lyd fortsetter:

– Mange bruker iTunes i dag og den er helt grei, men den blir aldri oppdatert. Det finnes ikke en norsk hjemmehavn for lyd på nettet og det vil vi lage.

Måten det blir gjort på er en nesten blåkopi av det de allerede gjør på bloggere i dag. Alle kan laste opp podkaster, men Nettavisen fronter de som dem har trua på og tar redaktøransvaret da.

– Også kan vi foredle podkastene ved å snakke med folk og gjøre innholdet bedre, kontrer Høglund.

Ballet på seg

Podkast-satsingen har tatt helt av i Nettavisen og det har resultert i flere nye initiativ fra redaksjonen og mediehuset, blant annet «Naken», som nå er en av Norges desidert mest populære podkaster, ifølge iTunes-lista (andreplass).

Og det hele startet ganske smått, men ble veldig raskt stort, forteller redaktør Anders Høglund i Nettavisen Lyd:

– Jeg og en til kom til Nettavisen med to lydproduksjonsforslag og lette etter noen som hadde distribusjon. Vi kom fra DAB-land og tenkte: Hvorfor skal vi betale en helsikes høy sum for å nå noen når vi kan komme gratis i lomma på alle hvis vi bare har de rette vennene, så vi ringte Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum. Og det ballet på seg, ler han.

Direktør for innovasjon Pål Nisja-Wilhelmsen og redaktør Anders Høglund i Nettavisen Lyd.

Allerede hadde Nettavisen et prosjekt gående på «non-visual news», som i bunn og grunn av podkastprosjektet.

Nettavisen har aldri satset på video eller lyd før, men kjente på behovet. Og nå begynner det også å gjøre seg lukrativt:

– Vi tjener en del nå og flere av prosjektene våre er allerede fullfinansiert, så vi tror på lyd som jeg mener vil komme for fullt til høsten, fortsetter Høglund.

Flere podkaster på blokka

Nettavisens podkaster er så langt Sofa eller kino, Stavrum og Høglund, Roy Kvatningen, Jørgen, Ordfører Bratz, Nettsolgt, Britas Filmarkiv, Kjells Vinkjeller, Redd Venstre - Død eller levende!, Hun vs Han og Naken.

Og mange flere er enten i produksjon eller snart i produksjon.

Nisja-Wilhelmsen estimerer at de vil ha en plass mellom 15-20 podkaster ganske straks. Videre forteller han sier at Nettavisen alltid setter tæring og næring sammen.

– Vi har ingen full pengekasse som vi kan ta en neve ut av, så vi må tenke «Hvem kan vi få som sponsor», også lage innholdet deretter, sier han.

– Er ikke det litt utradisjonelt?

– Jo. Men utfordringen med kommersialisering på nett er at veldig mange norske mediebedrifter kaster seg på en eller annen ting og slipper å tenke penger først, fordi de har kassa full. Vi kan ikke gjøre det, så vi snakker med annonsører og finner konsepter og ideer som kan passe for dem, sier Nisja og fortsetter:

– Det høres ikke ut sånn som medier skal jobbe, men vi driver jo med filmanmeldelser, så vi ser på hva vi har. Hvem er den mest aktuelle til å sponse? Vi snakker for eksempel med Q-meieriene, som vil ha noe med innovasjon, også ser vi i skuffen og vi har noen ideer eller konsepter som passer for det.

– Kom til poenget!

Nettavisens podkaster sørger også for oppslag i spaltene og ofte blir det redaksjonelle bedre når folk får diskutert og reflektert i en samtale i podkasten.

– På radio flimret det bare forbi og det som er sendt er glemt. Sånn som vi gjør det nå, så får det en forsterket effekt ved å ligge på fronten svart på hvitt og det skaper engasjement, sier Høglund.

– Hva synes du om medienes podkaster?

Direktør for innovasjon Pål Nisja-Wilhelmsen og redaktør Anders Høglund i Nettavisen Lyd.

– Det som irriterer meg er at mange snakker i en evighet om hva de skal snakke om. Grunnen til at du trykker på en podkast må åpenbare seg med engang. Hvis du hører på Naken, så må orgasmen komme tvert podkasten starter, ikke hvor de var sist uke og hva de gjorde med kompisen sin, fortsetter radioveteranen.

– Godt innhold tiltrekker publikum

De aller fleste av Nettavisens podkaster er korte og konsise. Nettavisen mener at folk ikke har en time til podkast.

– Idealtiden er 15 minutter - også ler podkast-folk av oss når vi sier det, men folk har ikke en time til podkast. Hvis du bruker en halvtime til jobb, så skal du få to kvarter om temaet om oss.

Nettavisen satser nå tungt på lyd, og det gjør også VG og NRK, for å nevne noen. Og det offensive grepet, som Nettavisen har hatt betydelig suksess med på bloggplattformen, kan også bli bra her.

– Hvordan skal dere klare å få folk ut av iTunes og inn i Nettavisen Lyd da?

– Skaper man godt nok innhold, så kommer publikum også, det er jeg overbevist om. Dette blir jævla gøy. Det er jeg helt sikker på, ler innovasjonsdirektøren. avslutningsvis.

  • For ordens skyld: Pål Nisja-Wilhelmsen er nyvalgt nestleder i Norwegian Online News Association (NONA) som undertegnede også er styremedlem i.
Powered by Labrador CMS