Anders Høglund (50) har nær 30 års erfaring fra de store norske radiokanalene, med et par snarvisitter innom TV-skjermen.
Sist har vi hørt han på Radio Norge-kanalene, men nå går han en annen retning:
Nettavisen lanserer Nettavisen Lyd, og med på laget er nettopp Høglund som redaktør for prosjektet.
Det skal ikke bli radio i tradisjonell forstand gjennom DAB eller FM, men digitalt lydinnhold gjennom egne nettsider, podkaster, YouTube, Soundcloud og andre kanaler.
- Vi vil være relativt ambivalente til hvor man hører lyden, sier innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen om prosjektet. Som har store ambisjoner:
- Her vil det bli mye spennende innhold med debatter, dokumentarer, aktualitet, diskusjoner og fokus på de viktige og uviktige sakene, fortsetter han.
Først ut på lydprosjektet blir podkasten Trøstepodden, med Side2-redaktør Astrid-Helen Holm og produktsjef Anne-Victoria Frogner.
Mener DAB har gitt mer musikk og mindre mangfold
Med på laget blir altså radioveteran Anders Høglund. 50-åringen sier selv han «har kranglet med over 20.000 nordmenn på lufta og gjort alt som gjøres i en radiostasjon».
Men han føler ikke at DAB-satsingen det siste året har blitt som planlagt:
- Mange av oss trodde at DAB-omleggingen og flere kanaler skulle gi mangfold. Dette er ikke utviklingen, mer og mer tyder på at de kommersielle kanalene beveger seg bort fra verbalinnhold og i retning av mer musikk. Intervjuene, reportasjene og historiene blir færre og færre, mener Høglund.
- Det er selvsagt mulig dette er en klok strategi fra de store reklamekanalene, men jeg tror ikke det. De etterlater seg et tomrom der innholdet brukte å være. Dette rommet skal vi fylle med «radio når du vil» en felles plattform for alle med en historie å fortelle, sier han videre.
Her varsler Høglund mange spennende stemmer, og han har store ambisjoner:
- Etter 28 år i kommersiell radio går jeg heldigitalt, lager og samler lydinnhold. Det starter fra null og skal bli stort!
Tror på mangfold og inntekter
Nettavisen har aldri satset stort på video, men nå hopper mediehuset på mange måter «over» web-TV og går rett på det på mange måter enklere lydformatet.
- Økonomien i lyd er i sterk vekst, og med egne distribusjonskanaler på egen side – Nettavisen Lyd – kan vi satse sterkt på innhold og gi et kommersielt interessant produkt. Vi tror på at det vil lønne seg å si noe, sier Pål Nisja-Wilhelmsen.
- Vi tror både på det kommersielle i dette og det innholdsmessige, ikke minst fordi vi har fått en erfaren samarbeidspartner med mange år på baken med å lage godt som kom til oss med konseptet, sier han.
Flere kommersielle partnere er også på plass, sier innovasjonsdirektøren.
Nettavisen vil også samarbeide med andre på innhold - ikke minst gjennom den store Blogg.no-plattformen.