Anders Eriksson, administrerende direktør i Bonnier News.
Foto: Nicklas Thegerström/Bonnier News
Svenske lokalaviskonserner har signert avtale om krysseierskap
Amedia-deleide Bonnier News Local og NWT Media et steg nærmere krysseierskap.
NWT Media og Bonnier News Local har formellt signert avtale om krysseierskap mellom konsernene, skriver partene i en pressemelding.
Amedia eier 20 prosent av Bonnier News Local.
– Vi er glade for å ha avtalen i havn og ser frem til å kunne styrke det svenske lokalavisermarkedet sammen, sier Sture Bergman, administrerende direktør i NWT Gruppen og Anders Eriksson, administrerende direktør i Bonnier News i en felles kommentar.
I slutten av 2024 ingikk NWT Gruppen og Bonnier News Local intensjonsavtale om partnerskap og krysseierskap mellom de to lokalaviskonsernene.
Avtalen er nå formelt signert, men gjennomføres først etter godkjenning fra myndighetene.
Partnerskapet med NWT Media er en viktig milepøl for Bonnier News Local - og Bonnier news, sier Bonnier News-sjef Anders Eriksson.
– Ved å samarbeide om teknologi, ressurser og kompetanse vil vi kunne skape enda bedre forutsetninger for lokal journalistikk og dessuten videreutvikle våre tilbud og skape enda større verdi for lesere, brukere og kunder, sier Eriksson.
NWT Media gir ut 15 lokalaviser, mens Bonnier News Local gir ut rundt 50 titler rundt om i Sverige.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no