Budstikka endte fjoråret med et
driftsresultat på 6,4 millioner kroner, ned fra 17,9 millioner året før. Det
viser årsregnskapet.
Økonomidirektør i Budstikka, Anders
Berggrav-Sørensen sier til Medier24 at de er godt fornøyde med prestasjonen i
2022.
– Selv om resultatet endte godt under 2021.
Vi gikk gjennom store endringer internt med blant annet overgang til Amedias
IT-systemer, som har gitt oss nødvendige verktøy og innsikt vi trenger for å
utvikle oss videre, sier Berggrav-Sørensen.
Doble IT-kostnader
Han legger til at flat samlet
inntektsutvikling og en vesentlig økning i distribusjon og trykkekostnad er
blant årsakene til det fallende driftsresultatet.
Avisen økte kostnadene med over ti millioner kroner, til 101,6 millioner.
Samtidig var inntektene tilnærmet lik.
Blant annet har avisen hatt økninger på
annen driftskostnad på sju millioner kroner, til 27,3 millioner.
Berggrav–Sørensen foreller at det skyldes doble IT – kostnader.
– Alle endringene i IT – systemer gjennom året ga oss betydelige
doble kostnader i 2022. Og vi hadde en ekstraordinær
nedskrivning på balanseført IT-system, dette ble nedskrevet i sammenheng med
skifte av IT-systemer.
Langt mer krevende i år
Og Berggrav-Sørensen sier at 2023 går foreløpig greit.
– Men det er et langt mer
krevende år vi står i nå enn de siste årene vi har lagt bak oss, sier han og
legger til at de ser for seg et ok resultat i 2023, men ikke på nivå med 2021:
– Med et stadig økende frafall
av papirabonnenter er det viktigste for oss å fortsette den gode
digitalveksten. Det skal vi klare ved å fortsatt levere god journalistikk,
skape engasjement og tiltrekke oss stadig nye lesere av Budstikka.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no