Debattansvarlig Dag Otter Johansen går inn som ny politisk redaktør, mens nåværende nyhetsredaktør Karianne Steinsland vil få utvidet sine lederoppgaver.
Samtidig er Trond Jørgensen ny salgssjef, mens økonomisjef Anders Berggrav-Sørensen nå går inn i Asker og Bærums Budstikke Holding AS, som eier avisen.
Videre er Hilde Wold ansatt som administrasjonssjef og Anders Dybwad er IT-sjef.
Disse fem vil – i tillegg til ansvarlig redaktør og administrerende direktør, Kjersti Sortland, utgjøre Budstikkas ledergruppe i 2020.
Fire nye publiseringsansvarlige
Sortland påpeker at endringene er helt nødvendige for å ruste avisen inn i 2020.
– Vi forsøker nå å tenke nytt og dra oss inn et nytt tiår, sier hun til Medier24.
Og utdyper:
– Karianne Steinsland vil få større spillerom, nå som jeg blir både sjefredaktør og daglig leder. Hun vil blant annet få et stort personalansvar.
– Dag Otter Johansen går inn i en nyopprettet stilling og skal sørge for at Budstikka er en sterk meningsbærer, og fremme lokal debatt. Han vil kommentere mer selv, og vil inngå fast i lederartikkel-produksjonen, sier Sortland.
I tillegg har Budstikka ansatt fire nye publiseringsansvarlige: Simen Waagsether, Richard Sveaas Dale, Marianne Vinje og Jørgen Dahl Kristensen, mens Trond Woldsdal blir ny utgavesjef for papiravisen.
– Fire nye publiseringsansvarlige i turnus, som rapporterer til nyhetsredaktør, er det største grepet vi gjør. Grunnen til det er at vi i løpet av 2020 vil få flere digitale abonnenter enn papirabonnenter. Derfor er det viktig for oss å styrke nyhetene, som leverandører av en nett-tjeneste, sier Sortland.
– De fire PA-ene har som oppgave å sørge for at vi til enhver tid er optimalt gode her og nå. De vil lede nyhetsarbeidet og publiseringene med litt ulikt ansvar, sier hun.
Ny turnus – flere nettvakter
Endringene vil i tillegg merkes i redaksjonen.
– Vi har også laget ny turnus for redaksjonen, der flere i redaksjonen fra dette kvartalet vil jobbe nettvakter på en desk som også utvides og fornyes rent fysisk i rommet. Alt dette skal være på plass i løpet av første kvartal, forteller Sortland.
– Selv om det er slik at Budstikka snart har flere digitale abonnenter enn papirabonnenter, er vi likevel i for stor grad organisert mest som om vi fortsatt var en leverandør av et fysisk produkt, legger hun til.
Sortland ser nå positivt for 2020 for avisen hun leder.
– Endringene og ny nyhetsledelse i 2020 skal sørge for at vi blir en optimalt god nyhetstjeneste for over 220.000 innbyggere i Asker og Bærum, sier hun.
– Selv om vi er blitt kåret til årets lokale nyhetsnettsted to ganger tidligere, så henger avdelingsstrukturene våre og måten vi tenker om nyheter for mye igjen fra tiden som produktleverandør, sier Sortland.
Som konsekvens av endringen rykket administrerende direktør i Budstikka, Terje Tandberg, opp og blir administrerende direktør i eierselskapet Asker og Bærums Budstikke Holding AS.
Samtidig fikk ansvarlig redaktør Sortland, utvidet ansvar og ble også publisher i Budstikka.