Budstikka gjør store endringer i ledergruppen – skal satse mer digitalt

– Vi forsøker nå å tenke nytt og dra oss inn et nytt tiår, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør, Kjersti Sortland, til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Budstikka går inn i 2020 med flere store interne endringer i sin ledergruppe. Dette følger opp omorganiseringen som begynte i november i fjor

Debattansvarlig Dag Otter Johansen går inn som ny politisk redaktør, mens nåværende nyhetsredaktør Karianne Steinsland vil få utvidet sine lederoppgaver.

Samtidig er Trond Jørgensen ny salgssjef, mens økonomisjef Anders Berggrav-Sørensen nå går inn i Asker og Bærums Budstikke Holding AS, som eier avisen.

Videre er Hilde Wold ansatt som administrasjonssjef og Anders Dybwad er IT-sjef. 

Disse fem vil – i tillegg til ansvarlig redaktør og administrerende direktør, Kjersti Sortland, utgjøre Budstikkas ledergruppe i 2020. 

 

Fire nye publiseringsansvarlige 

 Sortland påpeker at endringene er helt nødvendige for å ruste avisen inn i 2020. 

– Vi forsøker nå å tenke nytt og dra oss inn et nytt tiår, sier hun til Medier24.

Og utdyper: 

– Karianne Steinsland vil få større spillerom, nå som jeg blir både sjefredaktør og daglig leder. Hun vil blant annet få et stort personalansvar. 

– Dag Otter Johansen går inn i en nyopprettet stilling og skal sørge for at Budstikka er en sterk meningsbærer, og fremme lokal debatt. Han vil kommentere mer selv, og vil inngå fast i lederartikkel-produksjonen, sier Sortland. 

I tillegg har Budstikka ansatt fire nye publiseringsansvarlige: Simen Waagsether, Richard Sveaas Dale, Marianne Vinje og Jørgen Dahl Kristensen, mens Trond Woldsdal blir ny utgavesjef for papiravisen. 

– Fire nye publiseringsansvarlige i turnus, som rapporterer til nyhetsredaktør, er det største grepet vi gjør. Grunnen til det er at vi i løpet av 2020 vil få flere digitale abonnenter enn papirabonnenter. Derfor er det viktig for oss å styrke nyhetene, som leverandører av en nett-tjeneste, sier Sortland. 

Budstikka ansatt fire nye publiseringsansvarlige: Richard Sveaas Dale (øverst fra venstre), Simen Waagsether, Marianne Vinje og Jørgen Dahl Kristensen.

– De fire PA-ene har som oppgave å sørge for at vi til enhver tid er optimalt gode her og nå. De vil lede nyhetsarbeidet og publiseringene med litt ulikt ansvar, sier hun. 

Ny turnus – flere nettvakter

Endringene vil i tillegg merkes i redaksjonen. 

– Vi har også laget ny turnus for redaksjonen, der flere i redaksjonen fra dette kvartalet vil jobbe nettvakter på en desk som også utvides og fornyes rent fysisk i rommet. Alt dette skal være på plass i løpet av første kvartal, forteller Sortland. 

– Selv om det er slik at Budstikka snart har flere digitale abonnenter enn papirabonnenter, er vi likevel i for stor grad organisert mest som om vi fortsatt var en leverandør av et fysisk produkt, legger hun til. 

Sortland ser nå positivt for 2020 for avisen hun leder. 

– Endringene og ny nyhetsledelse i 2020 skal sørge for at vi blir en optimalt god nyhetstjeneste for over 220.000 innbyggere i Asker og Bærum, sier hun. 

– Selv om vi er blitt kåret til årets lokale nyhetsnettsted to ganger tidligere, så henger avdelingsstrukturene våre og måten vi tenker om nyheter for mye igjen fra tiden som produktleverandør, sier Sortland. 

Budstikka endret i fjor høst selskapsstrukturen sin – og ble et holdningsselskap med fire undereide datterselskaper.

Som konsekvens av endringen rykket administrerende direktør i Budstikka, Terje Tandberg, opp og blir administrerende direktør i eierselskapet Asker og Bærums Budstikke Holding AS. 

Kjersti Sortland

Samtidig fikk ansvarlig redaktør Sortland, utvidet ansvar og ble også publisher i Budstikka.

Powered by Labrador CMS