Andres Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Bertel O. Steen reagerer på NRKs anbudskonkurranse.

NRK klages inn av bilfirma: Mener anbuds­konkurranse verdt 100 millioner var ulovlig

Da Møller Bil endte opp med å vinne anbudet på innkjøp av NRK-biler, følte Bertel O. Steen seg urettferdig behandlet og klaget på konkurransen. NRK ser fram til å få en avklaring i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– NRK har utlyst en rammeavtale for kjøp av biler som er en av de største slike kontraktene som lyses ut på det norske markedet. Det er viktig at konkurransen om slike kontrakter gjennomføres i samsvar med anskaffelsesregelverket. I dette tilfellet mener vi at NRK sin utlysning favoriserer dagens leverandør på en måte som er i strid med anskaffelsesregelverket, sier Anders Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Bertel O. Steen til Medier24.

Konkurransen han sikter til gjaldt NRKs innkjøp av personbiler og varebiler. Målet med konkurransen var å etablere en fast hovedleverandør (A-leverandør) av biler, samt to tilleggsleverandører (B- og C-leverandører) i de tilfellene der hovedleverandøren ikke kunne levere etter behov. Det viser dokumenter Medier24 har fått innsyn i.

Kontrakten har i utgangspunktet en varighet på ett år, men kan utvides til å gjelde i fire år. Sjef for konserninnkjøp i NRK Morten Møller Warmedal opplyser at kontrakten er verdt om lag 100 millioner kroner over fire år.

Klager på to av fire kriterier

Konkurransen stilte fire forskjellige kriterier til bilene fra de forskjellige leverandørene: «produktutvalg», «økonomi», «utslippsverdier» og «sikkerhet». Bertel O. Steens klage legger til grunn at kriteriene «produktutvalg» og «sikkerhet» ikke oppfyller kravene som stilles av anskaffelsesregelverket. NRK bestrider imidlertid dette, og mener de har sitt på det rene.

Andres Rikter, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Bertel O. Steen

Møller Bil endte opp med å vinne konkurransen, mens Bertel O. Steen ble B-leverandør. Det er altså sistnevnte som har klaget inn NRK til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).

NRK har besluttet ikke å inngå kontrakt med noen av leverandørene før KOFA har tatt stilling til klagen fra Bertel O. Steen.

Mener kriterium er ulovlig

Bertel O. Steens hovedinnvending til konkurransen er at det ene tildelingskriteriet, «Sikkerhet», ikke følger kravene til tildelingskriterier, slik de fremgår av reglene for offentlige anskaffelser. 

«Ved utformingen av sikkerhetsdetaljene som det kan avkrysses på, synes det som om NRK har tatt utgangspunkt i Volkswagens sikkerhetsspesifikasjoner», heter det i Bertel O. Steens klage, som er utformet av advokatfirmaet Hjort. Ettersom Møller Bil, som allerede leverer biler til NRK, blant annet leverer Volkswagen, mens Bertel O. Steen ikke gjør det, hevder Bertel O. Steen at dette gir konkurrentene i Møller Bil en urettferdig fordel.

I et svar på klagen datert 5. september bestrider NRK at kriteriet er ulovlig. De medgir at enkelte av betegnelsene de har brukt i anbudskonkurransen er betegnelser man finner i Volkswagens biler, men hever at det ikke er «valgt ut sikkerhetsdetaljersom indirekte gjør at Møller vil ha større sjanse for å komme bedre ut enn andre potensielle tilbydere.»

«Oppfyller ikke kravene til klarhet»

Et annet punkt Bertel O. Steen reagerer på er tildelingskriteriet «Produktutvalg», som belønner leverandører med bilmodeller som oppfyller flest mulig av NRKs spesifiserte behov.

Ifølge Bertel O. Steen var ikke kriteriet tydelig nok utformet, slik at Bertel O. Steen ikke forsto at én bilmodell som kan leveres med flest mulig variasjoner ville score høyere i anbudskonkurransen enn flere bilmodeller som til sammen dekker NRKs behov. 

Bertel O. Steen mener derfor at tildelingskriteriet ikke oppfyller kravene til klarhet, slik de fremgår av anskaffelsesregelverket.

I sitt tilsvar til KOFA, utformet av Advokatfirmaet Haavind, og datert 18. oktober, bestrider imidlertid NRK påstanden fra Bertel O. Steen.

«NRK mener at dette synet bygger på en ren misforståelse hosBOS, som NRK ikke skjønner hvor kommer fra.», skriver de i sitt tilsvar, og hevder at klagen gir et inntrykk av at Bertel O. Steen har «lett med lys og lykter etter formuleringer i konkurransegrunnlaget» som kan klages på.

Denne påstanden er ikke Rikter fra Bertel O. Steen enig i.

– Bertel O. Steen tilbakeviser at vi har lett med «lys og lykter» for å finne feil ved konkurransen. Vi ser frem til å få belyst dette ytterligere i vår kommentar til tilsvaret, og få spørsmålene behandlet av et uavhengig organ som KOFA, sier han.

Han peker også på at NRK i et svar på Bertel O. Steens klage har foretatt en ny hypotetisk utregning av poengscoren for dette kriteriet, som tar høyde for at Bertel O. Steen ikke hadde forstått kriteriet.

– NRK har selv gitt uttrykk for at tildelingskriteriet kunne vært formulert klarere, samt at NRK «som følge av klagen til KOFA har avdekket at det har skjedd mindre feil i evalueringen».

Utsatt kontraktsinngåelse

– Slik vi ser det er to av tildelingskriteriene («Produktutvalg» og «Sikkerhet») derfor i strid med de grunnleggende kravene i anskaffelsesloven. En slik feil kan ikke rettes på annen måte enn at NRK avlyser konkurransen og lyser ut en ny konkurranse i tråd med anskaffelsesregelverket, sier Rikter i Bertel O Steen.

Konserninnkjøpssjef Morten Møller Warmedal avviser at NRK har gjort feil

NRK har ikke avlyst konkurransen, og Bertel O. Steens klage skal altså vurderes av KOFA. NRK har imidlertid utsatt inngåelse av kontrakten med Møller Bil til KOFA har vurdert klagen. 

Før den tid vil det først være en ny runde med tilsvar fra begge parter, før KOFA skal behandle klagene, en prosess som vanligvis tar om lag to måneder. Møller Warmedal sier NRK ser frem til å lese vurderingen fra KOFA.

– NRK har en svært god historikk i KOFA, vi har bare hatt fire saker der siden 2002 – to ble avvist, en ble vunnet og en tapt. Som en stor offentlig innkjøper må vi regne med at noen saker ender i KOFA, og noen ganger kan det være nyttig å få avklart grenseoppganger i tolkningen av et komplisert regelverk.

Powered by Labrador CMS