Amund Djuve, sjefredaktør i DN.

DN-redaktør Amund Djuve innrømmer: – Jeg burde satt i gang en kraftigere omstilling tidligere

Amund Djuve sier han overvurderte hvor raskt de skulle få nye inntekter – og undervurderte annonsefallet. – Kommer ikke unna nedbemanninger, sier sjefredaktøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ble det klart at Dagens Næringsliv skal kutte 30 millioner kroner – og at det går mot en nedbemanning i avisa.

– Min ambisjon er at vi skal ha en økonomi som gjør oss i stand til å investere og klare å ta en like sterk posisjon digitalt som vi har på papir. For å gjøre de satsingene må vi utvikle både vår kompetanse og vår teknologi – og da må vi ha en sunn økonomi, sier sjefredaktør Amund Djuve til Medier24.

– Hvorfor er disse grepene nødvendig?

– Jeg rigger et DN for fremtiden som skal ha en sunn økonomi til å investere i redaksjonelle og kommersielle satsinger, teknologi og kompetanse. For at vi skal evne å lage god, viktig og kvalitetsmessig høy journalistikk på digitale flater, så må vi forstå brukerne våre mer og da må vi ta noen grep.

Taus om sluttpakkene

Hele 25 av de 30 millionene skal kuttes i personale, opplyser Djuve.

– Styret har besluttet at vi skal redusere kostnadene i størrelsesorden 30 millioner kroner i 2020 – sammenliknet med nivået vi ligger på i dag. Vi har gjort en del tiltak allerede på trykk og distribusjon og har gitt oss en effekt på fem millioner kroner, så da har vi 25 millioner igjen.

Klubbleder Ingrid Bjørklund sa til Medier24 at ansatte frykter for jobbene sine. Det skal ha vært trykket stemning i redaksjonen etter torsdagens møte.

– Jeg sa på allmøtet i dag at vi kommer dessverre ikke unna nedbemanninger. Hvordan det skal gjøres må vi drøfte med de tillitsvalgte og de samtalene har vi startet opp med. Jeg kan ikke si noe mer om det nå.

– Kan du si noe om det blir styrte sluttpakker – eller innretningen på det hele?

– Nei, det kan jeg ikke si noe om. Dette skal først og fremst drøftes med de tillitsvalgte.

 

– Jeg skal ikke ut av stillingen min nå 

– Ifølge kilder til Medier24 skal du ha innrømmet at du burde gjort dette for lenge siden?

– Jeg skulle ønske at jeg satte i gang en kraftigere omstilling av organisasjonen tidligere. Jeg har feilvurdert hvor fort vi skal klare å hente inn inntekter fra nye forretningsområder – og jeg har undervurdert hvor kraftig annonsefallet har vært på papir.

– Har du vurdert din egen stilling?

– Jeg skal ikke ut av stillingen min nå, nei. Det er for øvrig et spørsmål som styret eventuelt må ta stilling til, men jeg har ikke fått noe signal om det nå.

 

– Fortsatt for papirpreget

Djuve sier til Medier24 at kostnadsprosjektet er et annet prosjekt enn omorganiseringsprosjektet – som de også er i gang med.

– Vi er fortsatt for preget av papirflatenes behov, noe man ser med at enkelte avdelingsnavn er det samme som spaltens navn i papir, noe som ikke gir så mye mening nå som vi er en digital redaksjon.

– Hva kan du si om den nye organisasjonen?

– Vi lager en helt ny avdelingsstruktur som er bedre tilpasset den moderne medievirksomheten vi er. Noen avdelinger skal endres og andre skal videreføres.

Medier24 kommer tilbake med mer.

Powered by Labrador CMS