I løpet av romjulen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.
Denne gangen er det konsernsjef i DN Media Group, Amund Djuve, som har svart på skriftlige spørsmål fra Medier24.
– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du vil skje i 2025?
– KI har blitt et viktig verktøy for journalistikken, alt fra å støtte research-prosesser, automatisere enklere oppgaver til å skape økt engasjement gjennom høyere grad av personalisering. KI blir viktig neste år også, og kanskje skjer det noe økt samarbeid mellom medieselskaper, ref M24s saker om muligheter for felles innlogging.
– Hva var den største utfordringen dere stod i i 2024?
– Svake resultater i 1. kvartal. Det snudde heldigvis i de to neste.
– Hva blir de største satsingene for dere neste år?
– Journalistikk, salg, og utvikling.
– Blir 2025 tiden for oppbemanning?
– Det får tiden vise.
– Hva er du optimistisk for i mediebransjen, og vice versa?
– Det er fortsatt etterspørsel og betalingsvilje for god journalistikk av høy kvalitet, og så er det en hel haug av ting man kan bekymre seg for knyttet til utvikling i markedene vi er i, ekkokamre, fallende tillit og mye mer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no