De ansatte i DN Media Group ble denne uka orientert om omfattende endringer i toppledelsen og i organisasjonsstrukturen, bekrefter konsernsjef Amund Djuve overfor Medier24.
DN Media Group har besluttet å slå sammen flere avdelinger og opprette nye lederstillinger.
Djuve begrunner omorganiseringen med at DN Media Group vil effektivisere både den kommersielle og teknologiske delen av virksomheten.
– I sammenheng med de kommersielle rollene så er det naturlig å se vårt tilbud til kundene i sammenheng. Det er et unaturlig skille i dag mellom abo-kunder og mer annonserettede kunder, sier Djuve til Medier24.
Han trekker også fram tech-siden, som er produktstrategi og datateknologi.
– Vi blir samlet under en ledelse. V kommer til å få mer fleksibel bruk av ressurser. Vi kommer til å få en leder som tar ansvar for å hvordan vi gjør organisasjonen tilpasset teknologiske endringer og markedsetterspørsel. Vi tror dette vil gjøre oss mer agile og reagerer enda raskere for til utvikle digitale produkter for møte kundenes behov, sier Djuve.
Tre av topplederne: Vegard Klubbenes Drogseth, Julie Lundgren og Ariane Grumstad, slutter i selskapet, bekrefter Djuve.
– De har valgt å slutte. Det er tre veldig dyktige ledere og veldig flinke folk som nå slutter.
Slår sammen avdelinger
I en intern melding Medier24 har sett skriver Djuve blant annet at målet med omorganiseringen er nødvendig for å utnytte selskapets samlede kompetanse og ressurser bedre, redusere byråkrati og frigjøre mer tid til å skape gode digitale produkter og journalistikk.
Som en del av omstruktureringen vil Consumer Business og Marketing Solutions bli slått sammen til én kommersiell enhet under en nyopprettet stilling som kommersiell direktør.
Vegard Klubbenes Drogseth, nåværende leder for Marketing Solutions, har besluttet å forlate selskapet.
Tonje Nordan, som for tiden er leder for innholdsmarkedsføring og eventer, vil fungere som midlertidig leder for den nye kommersielle enheten inntil en permanent kommersiell direktør er på plass.
I en tilsvarende endring vil avdelingene Product & Strategy og Data & Technology bli slått sammen til én enhet under en ny stilling som Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Julie Lundgren og Ariane Grumstad, henholdsvis ledere for Product & Strategy og Data & Technology, har valgt å forlate selskapet.
Tonje Foss Kløve, som har vært i DN Media Group i halvannet år med ansvar for produktutvikling og design, blir utnevnt til midlertidig CPTO.
– Det er ikke mer som kommer til å skje på kort sikt
Omorganiseringen føyer seg inn flere sammenslåinger av avdelinger i DN Media Group.
– Er DN Media Group nå i mål med omorganiseringen, eller er det et kontinuerlig arbeid?
– Nå har jeg to fredager på rad offentliggjort internt sammenslåinger av avdelinger. Jeg er ferdig nå for denne omgangen. Det er ikke mer som kommer til å skje på kort sikt, svarer Djuve og fortsetter:
– Så er det ikke en mediebedrift eller andre bedrifter som er ferdig organisert for all fremtid.
Det var i slutten av april at det ble kjent at Amund Djuve blir ny konsernsjef for DN Media Group. Han etterfølger dermed Trond Sundnes, som annonserte sin exit i mars.
Djuve var tidligere sjefredaktør i Dagens Næringsliv i 22 år, før han gikk av i 2021.
Siden den gang har Djuve vært konserndirektør for publikasjoner i DN Media Group.
I den nye sjefsjobben fikk Djuve med seg finansdirektør Baard Haugen som ny administrerende direktør i morselskapet NHST Holding.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no