Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve.
Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve.

Slik blir kuttene i DN etter at avisa snudde om anmeldelsene

D2 og Magasinet blir skadelidende når Dagens Næringsliv beholder anmeldelsene etter leserstorm.

Publisert

Det skapte stor furore hos Dagens Næringsliv sine lesere da Dagsavisen i romjulen skrev at avisen kutter i anmelderstoffet. Flere truet med å si opp abonnementet, og temaet ble heftig debattert i sosiale medier og på Dagsnytt 18 hos NRK.

Torsdag kom kontrameldingen fra Dagens Næringsliv om at anmelderstoffet beholdes etter reaksjonene.

 

Vil beholde bredden

– Vi begynner nå å jobbe med andre områder å kutte i. Vi har ikke helt bestemt oss ennå, men det blir på litt ulike små spalter, innkjøpt stoff, og saker knyttet til Magasinet og D2, sier sjefredaktør Amund Djuve til Medier24.

– Hvor mye skal det kuttes?

– Detaljene må jeg vente med. Vi skal ha styremøte hvor vi skal diskutere slikt, sier han.

– Det vi fokuserer på når vi prioriterer ressursene er at vi skal har en strategi som går ut på å bli bedre digitalt, vinne unge lesere, og prioritere journalistikk som setter dagsorden. I tillegg til at vi skal beholde bredden, og skrive om både finans, politikk og kultur. Vi må kutte smart, samtidig som vi ivaretar strategisk satsing, følger Djuve opp.

Han ønsker ikke å fortelle Medier24 når styremøtet skal holdes.

 

Skal jobbe med digital distribusjon

Bakgrunnen for at anmelderstoffet skulle kuttes var at de ikke hadde lyktes i å få en «god digital distribusjon» på sakene, og at lesertallene var lave på nett.

Nå skal Dagens Næringsliv fokusere på å nå ut med anmelderstoffet også på nett.

– Det vi har sett er at vi ikke har vært gode nok til å få digital lesing på den type stoff. De som har lest DN lørdag har i stor grad lest anmeldelsene. Vi har ikke vært flinke nok til å få god nok digital distribusjon på det. Digital lesing, øker mens papirlesing går ned. Da må vi prioritere det stoffet, men nå skal vi heller jobbe med å få digital lesing på anmeldelsene, sier Djuve.

– Hvordan skal dere klare det?

– Det arbeidet begynner nå, men det skal vi klare. Det går på mye annet stoff, men det er en prosess, sier han.

Djuve er ikke enig i at det bare er «kulturfolk» som kommer til å savne anmeldelsene.

– Det er mange lesere som setter pris på bredden, og som har uttrykt det er viktig for dem at vi har både spisset næringslivsstoff og god kulturjournalistikk, sier han videre.

 

Audun Vinger, musikkanmelder i Dagens Næringsliv.
Audun Vinger, musikkanmelder i Dagens Næringsliv.

– Rørende. Kapitalisme med et ansikt!

Mangeårig musikkanmelder Audun Vinger er svært glad for at avisen snur etter reaksjonene.

– Jeg synes det var litt rørende. De er i en situasjon hvor de er nødt til å spare penger, og da er det alltid upopulære valg som blir tatt. I dette tilfellet ble de nok litt tatt på sengen over hvor viktig dette stoffet er for deler av leserne deres. Uavhengig av målinger, klikk, og slike parameter forstår de at de har gjort en feil. Det er realt.

– Kapitalisme med et ansikt, legger han til.

– Kanskje en undervurderer hvor sammensatte mennesker er. Folk har breie interessefelt. Det er ikke bare det at næringslivstopper også er interessert i kultur, men kulturfolk er også interessert i næringslivsnytt. Om en har troverdighet på ett sted, får en det også på den øvrige journalistikken. En løfter hverandre opp, sier Vinger.

Powered by Labrador CMS