Fra venstre: René Hansen, Ole Jonny Johansen, Henriette Slaatsveen, Mattias Mellquist, Mariann Leines Dahle og Anita Gjøs. Foto: Tor-Arne Dunderholen

Til tross for et krevende år er redaktøren i Amta fornøyd: – Et digitalt løft har gitt oss medvind

Det har vært et krevende år for Akershus Amtstidende med både flytting, ny ledelse og kutting av frekvens.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Årsresultatet for den Amedia-eide lokalavisen, Akershus Amtstidende viser en nedgang i forløpne regnskapsår. Resultatregnskapet viser et driftsresultat på 3,8 millioner i 2017 til 3,3 millioner i 2018. 

 Til tross for nedgang er redaktør Mattias Mellquist i Amta fornøyd med fjoråret. Mellquist startet som redaktør og daglig leder for lokalavisen 1. juli 2018. 

– 2018 ble et langt bedre år enn forventet for Akershus Amtstidende. Vi hadde forventet et langt mindre overskudd enn det vi fikk til slutt, men gjorde det langt bedre både på opplag og annonsesalget enn det vi hadde budsjettert med, sier Mellquist til Medier24. 

– Et krevende år for avisen 

 Mellquist legger til at Amta leverer et overskudd på cirka en halv million kroner mindre enn i 2017 og at årsaken til dette er et annonsefall på nesten 1,5 millioner, ifølge Mellquist. 

– Det har vært et krevende år for avisen med flytting, ny ledelse, ny annonseselger og frekvensarbeid. Vi klarer å kompensere det litt med større opplagsinntekter og sparer en del på kostnadssiden, sier han.   

Akershus Amtstidende

2018

2017

Endring

Omsetning

 29,3 mill.

 30,4 mill.

 -4 %

Driftsresultat

 3,3 mill.

 3,8 mill.

 -13,2 %

Resultat før skatt

 3,3 mill.

 3,8 mill.

 -13,2 %

Driftsmargin

11,3 %

12,5 %

-9,6 %

 

Øker på abonnenter

Amta har ifølge Mellquist fått over 500 flere abonnenter fra sommeren 2018 til sommeren 2019. I tillegg har avisen i løpet av det siste året fått 1000 flere digitale abonnenter. 

43 prosent av abonnentene til Amta er digitale – mot 33 prosent for ett år siden.

– Vi styrer mot et meget godt resultat i 2019. Så langt i år ligger vi foran 2018-tallene, sier Mellquist. 

Papiravisen til Amta har også gått igjennom noen endringer – fra å ha gitt ut papiravis fem ganger i uken, til tre ganger i uken fra og med 1. april 2019. 

– Etter frekvensreduksjonen har vi faktisk fått over 200 flere abonnenter – langt bedre enn vi hadde regnet med. 

Forventet nedgang 

Til tross for nedgangen i årsresultatet, er annonsesalget på akkurat samme nivå som i 2018, ifølge Mellquist. 

– Vi har budsjettert med en nedgang, men vi merker at et digitalt løft har gitt oss medvind. 

Mellquist er ikke den eneste nye lederen i avisen. Våren 2018 startet Anita Gjøs som nyhetsredaktør og René Hansen som selger. 

– Med så mange nye på ledelsesnivå har det vært en utfordring i starten, men vi har hatt en jevn økning hele veien. Annonsesalget har tatt seg opp og vi har gått fra 6582 abonnenter fra da jeg begynte i fjor til 7100 denne uken. 

– Må ta innover oss at papirabonnenter går ned

Mellquist understreker at den største jobben det siste året – og fremover, blir arbeidet med amta.no

– Vår største utfordring til nå – og samtidig vår største suksess, er arbeidet med amta.no. Vi er helt avhengig av å lage god nettavis hver eneste dag, hele året. Det jobber vi med og vi er på langt nær ferdig med dette arbeidet. 

Lokalavisen har jobbet med å snu om på gammel tankegang med papir først, og nett etterpå. I forbindelse med satsingen på nett, har Amta lansert nye nettmagasiner – Amta7 Nesodden og Amta7 Frogn. 

Selv om fokuset ligger på å utvikle nettsiden, skal de også levere et godt papirprodukt fremover. 

– Vi skal selvsagt levere et godt nok papirprodukt, og sørge for at våre papirlesere også blir tatt var på. Men vi må ta innover oss at vi stadig får færre papirabonnenter, og dermed må lykkes på andre områder for å kunne opprettholde samme satsingsnivå som dagens, sier Mellquist. 

Redaktør i Akershus Amtstidende.
Powered by Labrador CMS