Øystein W. Høie (34) sier farvel til mediebransjen og gir seg som direktør for forretningsutvikling i Teknisk Ukeblad Media, en jobb han har hatt siden 2015.
Nå blir han norgessjef for og skal lansere sparetjenesten Dreams i det norske markedet - en app som skal «gjøre det enkelt og morsomt å spare».
Høie har jobbet i mediebransjen hele sitt voksne liv, i all hovedsak i universet rundt det som nå er Tek.no. 34-åringen begynte å jobbe for Hardware.no allerede i 1999, og tre år senere var han med på å starte Amobil.
Siden jobbet han med disse og flere merkevarer under skiftende eierskap, og var med på å slå sammen nettsidene til Tek.no for noen år siden. I 2015 ble Tek solgt til TU, og før sommeren i år igjen til VG.
Store endringer
Nå forlater Høie mediebransjen, og ser tilbake på store endringer og spennende år:
– Jeg kommer til å savne den muligheten vi har til å skape debatt og sette søkelys på det som ikke er greit. Det er et stort privilegium å få være journalist. Ikke minst kommer jeg til å savne alle de flotte kollegaene mine i TU og Tek.no, sier han i en melding.
Gjennom disse atten årene har det vært både etableringer og fusjoner, kostnadskutt og vekst. Forretningsmodeller har endret seg og blitt utfordret konstant. I sum erfaringer Høie ikke ville vært foruten:
– Når du ser tilbake, har vi mediefolk vært gjennom en av de tøffeste skolene du kan ta. Vi har lært å mestre endring, å hele tiden være i bevegelse. Det er kompetanse som bare blir viktigere fremover, og som det er stor etterspørsel etter.
Klar for ny disrupsjon
Så år han nå gir seg og går inn i «fintech»-bransjen, er det ikke helt tilfeldig:
– Jeg husker at jeg på en nylig studietur til Silicon Valley så en oversikt over hvilke bransjer som var i størst fare for å bli disrupted det neste året. Mediebransjen sto på førsteplass. Den neste stakkaren på listen var finans. Så da tenkte jeg at her måtte det være muligheter for et mediehode å bidra!
Og det skal han altså gjøre med sparetjenesten Dreams, som snart blir lansert i Norge. Appen skal blant annet bruke ny forskning innen atferd og psykologi til å endre forbruksvanene dine, heter det.