Mark Zuckerberg avviser at de hadde stor innvirkning på valgkampen: – Facebook hjalp ikke Trump til makten

– Velgerne tar avgjørelser basert på egne erfaringer, sier han.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

San Francisco (NTB-AFP-TT): Falsk informasjon og direkte løgner som ble spredt på Facebook, bidro ikke til Donald Trumps seier i presidentvalget, sier Facebook-grunnlegger og sjef, Mark Zuckerberg.

– Tanken på at oppdiktede nyheter på Facebook, som er en svært liten del av innholdet der, på noen måte skulle ha påvirket valget, tror jeg er en ganske sprø idé, sa gründeren på en teknologikonferanse i California.

Facebook-grunnleggeren innrømmer at mye kunne vært bedre og at prosessen pågår, men mener det er villedende å legge skylden på Facebook.

– Jeg tror det er en viss mangel på empati i å hevde at den eneste grunnen til at noen stemte på den måten de gjorde, er fordi de så noen falske nyheter. Om du tror det, så har du ikke internalisert budskapet Trumps tilhengere prøver å sende med dette valget, sa Zuckerberg.

 

Falske sitat

Før Donald Trump ble valgt som USAs 45. president ble det lagt ut mange falske nyheter på Facebook, skriver The Guardian. Både om ham og motkandidat Hillary Clinton. Kanskje den aller mest kjente var dette Trump-sitatet:

«Om jeg skulle stille til valg, ville jeg gjort det som republikaner. De er de dummeste velgerne i landet. De tror alt på Fox News. Jeg kunne kommet med usannheter og de ville fortsatt trodd på det. Jeg vedder på at resultatet hadde vært kjempebra».

Sitatet tilskrives et intervju Trump gjorde med People Magazine i 1998, men problemet er at han aldri har sagt det.

I kjølvannet av det overraskende valget vokser presset på Facebook for å takle problemet med falske nyheter.

Fortsetter å tilpasse seg

Ifølge Zuckerberg har Facebook i sine undersøkelser merket seg at folk ikke er så oppmerksomme på informasjon som går imot deres egne meninger.

– Velgerne tar avgjørelser basert på egne erfaringer, la han til.

Nyhetsfeeden på Facebook har utviklet seg fra dele personlige ting med venner og familie til å bli en plattform for viktige nyheter. Ifølge Zuckerberg fortsetter Facebook å tilpasse seg dette skiftet, samt å se på retningslinjene om hva som skal anses som støtende eller ikke.

I høst fikk Facebook kraftig kritikk for å sensurere det historisk bildet fra Vietnam-krigen, som viser den ni år gamle jenta Kim Phuc, som med smeltet hud flykter naken sammen med andre barn etter et amerikansk napalmangrep i landsbyen Trang Bang i Vietnam 8. juni 1972.

Powered by Labrador CMS