Utenrikspolitisk forsker Asle Toje skriver i en kommentar i
E24, at mediene som forsøkte å svekke Trump, kan ende opp med å svekke seg
selv.
Norske medier dekker det amerikanske valget neste uke tett, og flere redaksjoner har allerede sendt reporterer over dammen for å delta på valgmøter og selve valget.
Toje mener «norske medier er kommet i en kinkig situasjon»,
fordi pressen har skapt et narrativ av Harris som vinner, og at det kan skape
en kognitiv dissonans når den pressen har kåret som vinner, taper.
Han mener Trump har
blitt journalistenes søppelbøtte. Stedet de der de kvitter seg med sitt agg og
sin forakt.
«Det underlige er at redaktørene ikke ser at hånetrang
skader merkevaren. Dette bidrar til å forklare hvorfor Trumps fremgang
virker så uforståelig, fordi den ene siden ble rapportert etter sine verste
sider og den andre etter sine beste.», skriver han.
Han skriver at han tror at NRK genuint ønsker å ha Trump-supportere
i studio, men at ingen vil stille.
«Det er en følge av at de har dekket Trump på en slik måte
at divergerende analyse er risikabelt for meningsbæreren. Du kan ikke bruke
slike merkelapper og forvente tillit i retur.»
Toje skriver at om Harris skulle vinne neste uke, vil ikke
norske medier ta inn over seg hvor ille de har rotet det til.
«De bør gå tilbake og se på sin dekning, sak for sak, for å
se om Vær varsom-plakaten ble fulgt. Om Trump vinner vil de trolig i det stille
endre vinkling, later som om det er Trump som har endret seg, og ikke dem selv»,
skriver han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no