Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
Erik Waatland
To nye aviser inngår samarbeid med Amedia
Amedia inngår samarbeidsavtaler med Bladet Vesterålen og Eidsvoll Ullensaker Blad.
De to lokalavisene har inngått avtaler om strategisk samarbeid med Amedia, og vil få samme tilknytning som aviser med tilsvarende avtaler, skriver Amedia på sitt eget intranett fredag formiddag.
– Dette innebærer at vi får med to tradisjonsrike aviser i vårt fellesskap. De har solid fotfeste lokalt og vil bidra til å styrke våre øvrige virksomheter i disse områdene, sier direktør for mediehus i Amedia, Morten Nilsen.
Samarbeidet vil omfatte flere områder av avisdriften som redaksjonelle systemer, salgs-/marked, abonnement/opplag og tekniske løsninger, skriver mediekonsernet.
Bladet Vesterålen kommer ut på Sortland i Vesterålen og har papirutgaver med fem dager i uka.
– Som frittstående lokalavis ser vi ingen mulighet til å kjøre teknologi- og utviklingsløpet alene. Vi ser nå store muligheter med å samarbeide med de beste i klassen – Amedia. At Amedia som konsern er en stiftelse, passer vårt DNA godt, sier daglig leder og ansvarlig redaktør i Bladet Vesterålen, Karl-Einar Nordahl
– Vi har gjennom mange år vært i annonsesamkjøring med Amedia, og gleder oss til å komme i gang med videre utvikling.
Eidsvoll Ullensaker Blad kommer ut på Eidsvoll og har papirutgaver fire dag er i uken.
– Vi gleder oss enormt til å ta det neste steget, spesielt digitalt. Amedia er framoverlente, kan vise til en rivende utvikling både innenfor annonsesalg og redaksjonelt og er best i klassen innenfor en rekke områder, ikke minst på innsikts- og analysebiten, sier Bjørn Inge Salberg Rødfoss, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
– Vi har vært i en positiv utvikling de siste årene, og ser nå et stort potensial for videre vekst. Spesielt på oppslagssiden.