Ole Alexander Saue
Nå får Amedias kunder vite hvem som faktisk ser annonsene deres
Nå får det internasjonal oppmerksomhet, skriver Amedia.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Amedia har nylig lansert et nytt verktøy for det de kaller «kampanjedokumentasjon i annonsemarkedet». Målet med de nye rapportene er å gi kundene innsikt i hvem som faktisk ser og blir eksponert for annonsene.
Utgangspunktet for rapportene er data fra Amedias innloggingssystem, aID, som nå har 1.250.000 registrerte brukere, ifølge meldingen.
– Verktøyet er basert på Amedias innloggingsløsning aID og benytter seg av trafikkdata til å dokumentere effekten av kampanjer. Tilbudet er unikt i markedet og løsningen er bedre enn noen annet tilbud i mediemarkedet, sier konserndirektør Victoria Schultz i Amedia Salg og Marked i en melding.
Amedia jobber med å bruke innsikten de har i leseradferd, og håper at det vil vi mer treffsikre annonseløsninger.
– Annonsører etterspør i stigende grad bedre dokumentasjon og muligheter både før og etter annonsering, sier Schultz i meldingen.
Passer på personvern
Pål Nedregotten i Amedia sier i meldingen at de lenge har jobbet med å få et stort nok grunnlag til å kunne benytte tilgjengelig data opp mot annonsørene.
– Vi har jobbet lenge for å få et stort nok volum til å kunne benytte dataene mot annonsører. Vi har også brukt betydelige ressurser for å ivareta personvernet og innrette løsningen vår på en måte som er personvernvennlig, sier konserndirektør Pål Nedregotten hos Amedia i meldingen.
Ifølge Nedregotten får også Amedia mange henvendelser rundt aID fra selskaper utenfor Norge.
– Vi har de siste årene opplevd en betydelig internasjonal nysgjerrighet for hva vi har gjort for å lykkes. Spesielt går det på abonnementsløsningen våre, men vi ser også en merkbar nysgjerrighet i hvordan vi jobber med data for å forretningsutvikle alle produktene våre, sier Nedregotten.