Lederflukt i Amedia? Et feilaktig bilde av hva som faktisk har skjedd, svarer konsernet
- Amedia adskiller seg ikke negativt, skriver Amedia-direktør Stig Finslo.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Medier24.com brakte mandag 21. desember en sak om hvor mange ledere som "har forsvunnet fra" Amedia siden sommeren 2014.
Saken ble tirsdag 22. desember publisert av Aftenposten under overskriften «Lederflukt fra Amedia».
I følge oversikten skal det dreie seg om 11 konserndirektører og 44 mediehusledere.
Med sin presentasjon gir Medier24 og Aftenposten et feilaktig bilde av hva som faktisk har skjedd.
Korrigerer vi oversikten, som Aftenposten i motsetning til Medier24 ikke trykker, for personer som enten er gått av med pensjon eller som befinner seg i andre posisjoner i Amedia som følge av intern mobilitet, dreier det seg om 41 personer samlet sett, fordelt over fire år.
Amedia er et stort konsern. Vi er i overkant av 100 toppledere. Med en endring på om lag 10 personer i året som har «forsvunnet fra» Amedia til fordel for jobber utenfor konsernet, snakker vi om et skifte på under 10 prosent av våre toppledere i året.
Med tanke på mobilitet på ledersiden i norske virksomheter, er det vanskelig å se at betegnelsen lederflukt forsvarer sin berettigelse.
Sammenligner man med andre mediekonsern, som for eksempel Schibsted Norge eller Aftenposten i samme periode, adskiller ikke Amedia seg negativt.
Stig Finslo direktør utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia