Gard L. Michalsen
Tre av fire statlige mediekroner går til NRK. Amedia mener resten av bransjen bør få mer
Lokalaviskonsernet spiller opp til ny debatt om pressestøtten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Tre av fire statlige mediekroner går til NRK. Stig Finslo, direktør for samfunnskontakt i Amedia, synes ikke det er urimelig å forvente at «samfunnet investerer like mye i øvrig norsk presse som i NRK».
I ly av forslag om ny husstandsavgift for å finansiere NRK og andre som tar til orde for å støtte nyhetsproduksjonen for en kommersiell allmennkringkaster, vil Finslo, som er direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, ha en ny debatt om pressestøtten.
Den er moden for en radikal fornyelse, skrive han i et innlegg i Dagens Næringsliv.
Han peker på to hovedutfordringer for mediebransjen: å produsere mye og god journalistikk og å investere i «felles teknologiløsninger» og kanaler som er lett tilgjengelige for publikum.
Amedia-direktøren mener annonser og brukerbetaling fortsatt skal finansiere mediene sammen med offentlig støtte, men peker på at annonseinntektene for dagspressen er mer enn halvert siden 2007.
«En fornyet og utvidet mediestøtte for å sikre produksjonen av journalistikk på norsk vil bidra til sunnere og mer likeverdige konkurranseforhold», skriver Finslo og mener det offentlige bør satse like mye på øvrig presse som på NRK.
Sistnevnte får omtrent tre firedeler av åtte statlige milliarder til mediene. Pressen får rundt 300 millioner i direkte støtte og blir tilgodesett med et momsfritak verdt 1,6 milliarder.