Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media.

Amedia kjøper Nordsjø Media:

Holder prisen skjult: Nordsjø Media vurderte flere kjøpere

- Både selger og kjøper er fornøyd, sier styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag ble det klart at Amedia kjøper Nordsjø Media - og dermed utvider de porteføljen med ni aviser - til totalt 72 titler.

Styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media har akkurat hatt et allmøte i Bryne med Amedia-ledelsen, når Medier24 er i kontakt med ham.

- Vi har akkurat informert de ansatte i Jærbladet, som er den største avisa vår. Mange har selvfølgelig en del spørsmål, noen kan være usikre og slikt, men ellers ser det ut til å bli tatt godt i mot.

Amedia utvider porteføljen med ni aviser fra Nordsjø Media og ender dermed med 72 aviser under sine vinger.

Hatt samtaler med ulike aktører

- Hva kostet dere?

- Vi har ikke gått ut med beløpet, så det vil jeg ikke kommentere. Men både selger og kjøper er fornøyd, sier Rusdal.

Styrelederen forteller at salget nå skal gjennom noen runder med formell godkjenning, men at alt annet er klart.

- Hvor lenge har dere jobbet med dette?

- Arbeidet har pågått nå en stund utover høsten og vi har gjort våre vurderinger underveis. Vi følte på et tidspunkt at vi trengte mer kraft for å utvikle selskapet videre og begynte å se oss rundt - og hatt samtaler med ulike aktører. Nå er vi solgt til Amedia og det føles godt.

- Hvilke andre aktører har dere snakket med?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier han og ler.

- En stor overraskelse

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia sier at de, med kjøpet av Nordsjø Media, får posisjonert seg i en del av landet som de ikke har tilstedeværelse i.

- Lokalaviser er kjernen i det vi driver med - og vi har samarbeidet tett med disse avisene over mange år. Når det ble en diskusjon om hva som er den varige løsningen på eiersiden, så ser vi at dette selskapet ville vi være med på. Dette styrker Amedia-felleskapet.

Amedia går nå fra 63 til 72 lokalaviser - i tillegg til Nettavisen.

- Hva betalte dere, Stokstad?

- Det er sånn som vi ikke kommenterer, ler han.

 Stokstad forteller at de rutinemessig har meldt det inn til konkurransemyndighetene.

- Dette er et meldepliktig oppkjøp, så vi sender melding til Konkurransetilsynet, så er det opp til dem å gå videre med det.

Powered by Labrador CMS