48 av Amedias 62 aviser har framgang i opplaget i 2016, viser de offisielle opplagstallene for norske aviser som ble lagt fram tirsdag.
Med en samlet framgang i opplaget på 1,9 prosent må konsernet kunne kalles årets opplagsvinner, i all hovedsak takket være god fart på digitale abonnement.
Fem av konsernets lokalaviser har mer enn 10 prosent vekst, og den største vinneren er blant de minste avisene: Lille Vestby Avis i Follo har en vekst på hele 29,1 prosent - en økning på 558 eksemplarer gir et godkjent totalopplag på 2478 aviser.
Verdt å merke seg er at Vestby også holder papiropplaget stabilt, med en liten økning; mange av de nye abonnentene velger å lese både nett og papir.
Liten redaksjon med stor opptur
Vestby Avis består bare av 2,5 årsverk; en redaktør, en journalist i 50 prosent stilling og ett årsverk på salg.
Redaktør Mattias Mellquist har ingen hemmeligheter å melde om, men kort og godt hardt arbeid - også på nett - for den lille ukesavisa:
- Det er rett og slett bare å satse knallhardt på nett og det hver eneste dag hele året. Jeg tror også det var viktig at vi fikk en bra start fra november 2015, da vi startet med betaling på nett.
- Vi tyvstartet en stund i forkant, bygde opp store sosiale medier-grupper og var på fra dag én med oppdateringer flere ganger daglig da vi lanserte betalingsløsning, forteller han.
Han forteller at veksten fortsetter, og avisa nå nærmer seg hele 2800 aviser. Opplagstallet for 2016 er et snitt for hele året - for aviser i vekst fanger det ikke opp den reelle nåsituasjonen.
Høy plussgrad
- Vi har også vært tøffe og hatt en høy plussgrad, med saker bak betaling. Vi har rundt 70-80 prosent av sakene bak en betalingsmur og vært tro mot det hele tiden. Jeg tror også det har vært en suksesshistorie for oss.
- Og så prisen for et abonnement. 60 kroner i måneden for et digitalt abonnement (2016) og 79 kroner i måneden nå. Det er fortsatt svært rimelig og noe folk gledelig betaler. Faktisk har vi fått enkelte som har henvendt seg og sagt at vi burde tatt bedre betalt, forteller Mellquist.
På innhold har lokalavisa satset hardt på næringsliv, bildeserier, skoler, barnehager og sport:
- Vi har også prioritert bredde mer enn hva andre aviser har gjort. Mulig det er å banne litt i kirka, men jeg tror faktisk det er en suksesshistorie for oss. Det har gitt oss den rette blandingen.
- Vi har for eksempel dekket alle våre lokale årskull til Son Håndballklubb og Vestby Håndballklubb - og likeså med vår fotballklubb HSV Fotball med bildeserier. Foreninger med flere hundre medlemmer og spillere. Det har gitt flere abonnenter stort sett hver eneste gang vi har vært ute på disse kampene. Vi har bygd sten for sten og skapt enda sterkere relasjoner til lag og foreninger, fortsetter Mellquist.
Han skryter også av støtten fra Amedia, som leverer sentrale kampanjer - og samarbeid med søsteravisene i regionen.
Dette har vi selvsagt gjort ved siden av å dekke kommunen på den politiske arenaen og å ha et kritisk søkelys der man bør ha det.