«Vælkømmin! Føl dekk som heme». Reklamepris til SMFBs lokale Ikea-lansering

Lokal kampanje for nytt varehus får Amedias Tett På-pris for andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Reklamebyrået SMFB vant Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2. kvartal 2015. SMFB gikk til topps med annonser for IKEA.

Det skriver Amedia Marked i en pressemelding:

- IKEA-kampanjen ble laget i forbindelse med åpningen av nytt varehus på Ringsaker. Befolkningen rundt Ringsaker ble holdt varme frem mot åpningen av det nye IKEA-varehuset. Gjennom annonsering i lokale medier og geografistyrte aktiviteter i sosiale medier ble det søkt etter personer som kunne tenke seg å huse en IKEA-avdeling i hjemmet sitt. 

Etter kun kort tid hadde mer enn 3 000 husstander meldt sin interesse, og rekrutteringen måtte rett og slett avbrytes for å gjøre mengden håndterbar. Deretter ble det valgt ut et antall hjem som så ble forvandlet til kjøkkenavdeling, soveromsavdeling, stueavdeling med mer.

- I tillegg ble det laget en markedshall på en låve, en ballbinge for barna samt muligheter for å kjøpe kjøttboller.

Bak Ikea-kampanjen sto følgende team på SMFB:

Alexander Gjersøe (Creative), Hans Magne Ekre (Creative), Hans Martin Rønneseth (Creative), André Koot (Creative), Mari Engen (Account Manager), Nicklas Hellborg (Graphic Designer), Stina Norgren (Interactive designer) og Kristian Kristiansen (Account Director). Kampanjen ble gjennomført i samarbeid med Trigger (PR) og JCP (event).

- All annonsering ble gjort via lokale medier og IKEA sine egne kanaler, som på Facebook. Alle avdelingene hjemme hos folk fikk både lokal og nasjonal mediedekning. Totalt genererte aktivitetene i forkant av åpningen hele 354 presseklipp, med en reach på 14 millioner mot estimerte 5.

- I tillegg genererte kampanjen hele 1,9 millioner sidevisninger på Facebook. I en undersøkelse gjort etter kampanjeslutt svarte 50 prosent at de hadde fått med seg at IKEA åpnet avdelinger hjemme hos folk, og hele 1/3 av befolkningen i området besøkte det nye varehuset da det åpnet. Alle salgsmål ble innfridd med god margin, sier jurymedlem og leder for produkt, marked og analyse hos Amedia Marked, Marie Sundling.

Blant Amedia Markeds aviser som ble benyttet, var Hamar Arbeiderblad, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen.

- Dette var gøy. Åpning av et nytt IKEA-varehus er alltid en begivenhet i lokalmiljøet, og for en slik kampanje er naturlig nok lokale medier den optimale måten å kommunisere på, sier byråleder i SMFB, Kristian Kristiansen.

I jurybegrunnelsen står det følgende: 

IKEAs åpning av nytt varehus på Ringsaker er en klar vinner av andre kvartal. En smart idé som løser en kompleks problemstilling. Det går nesten ikke an å løse en kampanje mer lokalt. 

Powered by Labrador CMS