Anorak-teamet Anna Berg Gjendem og Jens Bjørklund gikk helt til topps i hovedkonkurransen under årets Gulltusjen nylig. Det betyr at duoen i juni skal forsvare norske reklamefarger under Young Lions Print i franske Cannes.
I samme konkurranse ble det seier til en Westerdals-duo i studentklassen - ved Hanna Hereid Ringheim og Ingrid Serine Hvidsten.
Ifølge en melding fra arrangør Amedia Marked deltok 132 deltakere og 66 team denne gangen, i konkurransen hvor papiravisannonsen fortsatt står i sentrum.
Seks timer, papir og tusj
Oppgaven under årets konkurranse var å skissere en profilannonse på papir for Color Line, hvor man skulle spille på posisjoneringen rundt «alt på ett sted på kun to dager».
I løpet av seks timer, kun ved hjelp av papir og tusj, skulle teamene lage en effektiv annonse rettet mot målgruppen par på 60 år pluss bosatt på Østlandet, melder Amedia.
Målet var å få frem bredden i tilbudet til Color Line – for å løfte salget i midtuke og lavsesong. Formatet for annonsen var en helside i avis. Annonsen skulle friste til en alternativ kortferie.
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren i byråkonkurransen: «Teamet fra Anorak utmerket seg ved å spille på det rikholdige tilbudet om bord. Utførelsen og innpakningen sto frem og skapte emosjonelle assosiasjoner på et enkelt og effektivt vis …»
- Med en målgruppe på 60+ følte vi det var naturlig å få inn flaskeskuter på en eller annen måte, det er jo stort sett det de driver med. Det skal bli utrolig gøy å dra til Cannes for å delta i Young Lions Print-konkurransen, sier vinnerteamet Anna Berg Gjendem og Jens Bjørklund.
Gull i studentkategori
Førstepremie ble det som nevnt også til Westerdals-duoen Hanna Hereid Ringheim og Ingrid Serine Hvidsten. Hereid Ringheim og Hvidsten vant kategorien for studenter. Premien er 20 000 kroner.
Juryen skriver blant annet: «Her tok vinnerbidraget tak i utfordringen knyttet til midtuke. Juryen var særlig begeistret for hvordan teamet ved hjelp av enkle virkemidler skapte et ønske om å reise bort i fra hverdagen». - Da Color Line trenger flere reisende utenom høysesong, ville vi helt enkelt gi en påminnelse om muligheten til å «cruise gjennom hverdagene». Veldig gøy at ideen slo an hos juryen, sier de to studentvinnerne.
Juryen av årets utgave av Gulltusjen besto av Knut Røse, Client service director i Empefire, Vibeke Wiedswang, Account Manager i SMFB, Glenn Walmann, fagansvarlig designer i Color Line og Vegard Kvalvaag, salgsdirektør i Amedia Marked.
Amedia Marked er arrangør av konkurransen i samarbeid med Norges Cannes Lions-representant CAPA Kinoreklame og Westerdals. I år ble den arrangert 25. april. Gulltusjen er en idékonkurranse for unge student- og kreatørteam som er fra 30 år og yngre.