Siv Juvik Tveitnes (direktør for Schibsteds nyhetsmedier) og Pål Nedregotten (konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og strategisk analyse i Amedia) måtte svare på spørsmålene fra Medietilsynet-direktør Mari Velsand.

Amedia-direktør: – Oslo er definitivt et interessant marked

Pål Nedregotten sier det voksende konsernet følger med på Oslo-markedet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag la Medietilsynet frem sin ferske rapport «Mediemangfoldsregnskapet 2020», som er den første gangen de har utarbeidet en samlet oversikt over mediemangfoldet i Norge.

Rapporten - som ble presentert på Mesh i Oslo tirsdag formiddag - viser blant annet at Norge har et sterkt og bredt avsendermangfold blant mediene, men at Oslo er den eneste reelle blindsonen uten manglende lokal dekning. 

Det siste ble følgelig ett av temaene under paneldebatten som etterfulgte presentasjonen. 

– Vi følger med

Amedias konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og strategisk analyse, Pål Nedregotten, fikk direkte spørsmål fra ordstyrer Mari Velsand om ikke konsernet nå ser på Oslo som neste stopp, etter oppstarten av Nidaros i Trondheim på nyåret.

Amedia kjøpte også opp svenske Hall Media tidligere på dagen.

– Du skal ikke få meg til å si at vi nå går inn i Oslo. Men vi følger med og er interessert i de mulighetene som finnes, sa Nedregotten med et smil.

–  Generelt tenker vi på hvilke muligheter vi har til å utgjør en forskjell. Det var årsaken til at vi gikk inn i Trondheim, sa han.

Nedregotten påpekte imidlertid noen åpenbare utfordringer med Oslo som avismarked.

– Det har med lokal tilhørighet å gjøre. Det er de samme utfordringene på de stedene med aviser med stor innflytterbefolkning. Romerike er ett eksempel som er krevende, men det er i enda større grad i Oslo, sa han.

– Fordelen til en lokalavis er den lokale tilhørigheten. Et fellesskap i lokalmiljøet. Den har du i mindre i grad i Oslo, og det er en stor utfordring, sa Nedregotten.

 

Se intervju med Pål Nedregotten og Siv Juvik Tveitnes: 

 

– Aftenposten eier Oslo-regionen

Etter debatten understreket Nedregotten overfor Medier24 at Amedia strengt tatt allerede har en fot inne i Oslo.

– Vi er i Oslo-markedet allerede med Nordstrand Blad, og Nettavisen har også en spesiell satsing på Oslo. Men Nidaros har vært en kjempesuksess, og de erfaringene vi gjør der er selvsagt erfaringer vi tar med oss inn i alle vurderinger vi måtte gjøre, sier han til Medier24.

– Så Oslo er et interessant marked for Amedia?

Fred C. Gjestad (til venstre) og Siv Juvik Tveitnes under panelsamtalen.

– Ja, Oslo er definitivt et interessant marked. Det bor 650 000 mennesker i Oslo. Selvfølgelig er det interessant, sier Nedregotten.

Siv Juvik Tveitnes, direktør for Schibsteds nyhetsmedier, var på sin side ikke helt enig i at Oslo er en blindsone ettersom Aftenposten dekker hovedstaden tett.

Under paneldebatten poengterte hun at Schibsted-avisen Aftenposten allerede dekker Oslo. 

Dette utdypet hun også overfor Medier24 i etterkant.

– Det er viktig å si at det er Aftenposten som eier Oslo-regionen. Det er ingen aviser som dekker Oslo på samme nivå som Aftenposten. Det er Aftenposten som har Oslo-posisjonen, og det skal de fortsette å ha, sier Tveitnes. 

 

– Skjevt å si at Oslo er underdekket

Fred C. Gjestad, som er ansvarlig redaktør og daglig leder i den uavhengige lokalavisa Raumnes, er heller ikke enig i at Oslo er en blindsone. 

– Det blir skjevt å si at Oslo er underdekket. Det er flere lokalaviser som Akers Avis Groruddalen og Nordstrand Blad, sa han under debatten.

Også NRKs strategi- og mediedirektør, Øyvind Lund, fikk spørsmål Oslo-markedet underveis i debatten.

Han innrømmet at NRK kunnet hatt mer lokalstoff om Oslo, men at det ikke nødvendigvis må være tradisjonell nyhetsjournalistikk.

Panelsamtalen etter at «Mediemangfoldsregnskapet 2020» ble lagt frem.Fra venstre: Nina Kvalheim (medieforsker), Øyvind Lund (strategi- og mediedirektør i NRK), Fred C. Gjestad (ansvarlig redaktør og daglig leder i Raumnes), Siv Juvik Tveitnes (direktør for Schibsteds nyhetsmedier), Pål Nedregotten (konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og strategisk analyse i Amedia) og Mari Velsand (direktør i Medietilsynet).

– Jeg tror vi vi kan ha større ambisjoner på stoff fra Oslo. Men jeg tror ikke svaret er en egen sending fra Oslo. Det kan løses med journalistikk som kan eksponeres i andre flater, eller i serier, sa Lund.

 

Powered by Labrador CMS