konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
Erik Waatland
Disse konsernene har best lønn: Amedia øker mest
Schibsted har fremdeles den høyeste bransjelønnen, mens Amedia øker mest, etter å ha vært den store taperen i fjor.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag presenterte Norsk Journalistlag (NJ) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) lønnsstatistikken, som viser at medlemmene i fjor hadde en økning på 3,7 prosent.
I rapporten er også den samlede lønnen til journalister i forskjellige konserner representert.
Se tallene nederst i saken
Amedia er den store vinneren med en økning i bransjelønn på 4,5 prosent. I fjor ble konsernet den store taperen, og fikk sammen med NRK refs fra NJ, etter at de da hadde en vekt på 1,3 prosent, langt under det som var avtalt.
I år slår konsernet tilbake.
– Jeg forstår at lønnen er viktig for folk. Og i et konkurransedrevet marked, innenfor de rammene hvert enkelt mediehus i Amedia har, skal man forhandle om lønn, sier konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, til Medier24.
– Det er også viktig å huske på at Amedia er et konsern, men består av mange ulike virksomheter i mange ulike markeder. Det vil også lønnstallene reflektere, sier han.
Også NRK kan vise til en høyere vekst i år, med en bransjelønnsvekst på 3,1 prosent.
Høyest bransjelønn er et fremdeles Schibsted som skal vise til, med en lønn på nærmere 800 000.