Sparebankstiftelsen DNB etablerer ny avis-stiftelse som kjøper 100 prosent av Amedia for 395 millioner

- Dette sikrer dermed et langsiktig og stabilt eierskap til norske lokalaviser, sier stiftelsens direktør André Støylen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som Medier24 antydet lørdag, skal Sparebankstiftelsen DNB nå finansiere et kjøp av alle aksjene i Amedia AS fra LO, Telenor og Fritt Ord. 

Dette ble kjent mandag formiddag, og den nye løsning ble presentert på en pressekonferanse mandag ettermiddag i Amedias hus i Akersgata i Oslo. 

Løsningen er som følger: Sparebankstiftelsen DNB skal ikke eie mediekonsernet selv, men etablerer nå en ny, selveiende stiftelse, som igjen får et ansvarlig lån for å kjøpe alle aksjene i Amedia for «bare» 395 millioner kroner. 

Det vil si at avisene i praksis blir selveiende, av en ikke-kommersiell stiftelse. 

Parten uttaler mandag at man verdsetter konsernet til 1,4 milliarder kroner, men fratrukket «gjeld, pensjon og forpliktelser» betaler den nye stiftelsen altså knapt 400 millioner kroner. 

Ny stiftelse skal eie avisene

Det er altså en nyopprettet stiftelse som blir eier av Amedia-konsernet.

- Dette sikrer dermed et langsiktig og stabilt eierskap til norske lokalaviser. Det er i dag undertegnet en avtale som innebærer at den nye stiftelsen vil overta alle aksjene i Amedia fra LO, Telenor og Fritt Ord. Formell overtagelse forventes å skje i april, skriver Amedia i en pressemelding mandag ettermiddag. 

Sparebankstiftelsen DNB oppretter den nye stiftelsen, og gir den samtidig et ansvarlig lån for å finansiere kjøpet av Amedia.

- Lokalavisene har stor betydning for sine lokalsamfunn, for demokratiet, kultur og organisasjonsliv. Målet med kjøpet er å bidra til at avisene kan utvikle seg videre til beste for sine lokalmiljøer, sier direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen i meldingen.

Den nye stiftelsen vil beholde Amedia som et samlet konsern, og vil sikre konsernets og avisenes utgivelsesgrunnlag, selvstendighet og redaksjonelle frihet. 

André Støylen understreker i meldingen at modellen med et stiftelseseid mediekonsern vil styrke lokalavisene:

- Et langsiktig eierskap vil kunne sikre avisene nødvendig kraft til omstilling og økt økonomisk handlingsrom.

Dette blir sagt på pressekonferansen: 

  • Sparebankstiftelsens direktør Andre Støylen sier at man ikke driver med medier, men at «lokalavisene er viktig for alt stiftelsen ellers støtter». 
  • Sparebankstiftelsen DNB oppretter formelt en ny stiftelse, som så får et ansvarlig lån for å kjøpe alle aksjene i Amedia AS fra LO, Telenor og Fritt Ord. Dette lånet ser man for seg å få tilbake over tid, men har det «ikke travelt»
  • Kjøper konsernet for 395 millioner kroner: Ved salget verdsettes konsernet i dag til 1,4 milliarder kroner, men fratrukket «gjeld, pensjon og forpliktelser» betaler den nye stiftelsen 395 millioner kroner for hele mediekonsernet. 
  • Avisene må fortsatt tjene penger: - Vi skal ikke finansiere avisdrift. De må fortsatt drive lønnsomt, uttaler Støylen. 

Milliardstiftelse for kunst, kultur og gode formål

Sparebankstiftelsen DNB er en stiftelse som ble dannet i 2002, som et resultat av en prosess mellom DNB og Gjensidige NOR sparebank.

Stiftelsen formål er å «være en langsiktig eier i DNB, og ivareta sparebanktradisjonen ved å gi deler av overskuddet til almennyttige formål»

Stiftelsen deler årlig ut mange millioner kroner til kunst, kultur og andre gode formål. 

Og forvalter en kapital verdt over 20 milliarder kroner: Blant annet eier stiftelsen 10 prosent av DNB, hvilket tilsvarer en verdi på rundt 15 milliarder kroner. Stiftelsen har også rundt 5 milliarder kroner plassert i både norske og utenlandske aksjer.

 

Amedia AS: 

  • Norsk mediekonsern som ble til i 2012, da den gamle A-pressen kjøpte Edda Media. Eier i dag drøyt 60 lokale mediehus landet rundt. 
  • Dermed fusjonerte gamle Ap-aviser landet rundt, med borgerpressa rundt Oslofjorden, og siste rest av partipresse forsvant ut av historien. 
  • Konsernet eies i dag av LO (44,6 prosent), Telenor (44,2 prosent), Fritt Ord (2,97 prosent) og selveide aksjer (8,26 prosent).
  • Amedia omsatte i 2014 for 4,2 milliarder kroner, med et årsresultat på minus 231 millioner kroner - drevet av et utfordrende marked, og en kostbar nedbemanningsprosess.
  • Resultatene i 2015 var langt bedre, og det er ventet et rekordresultat når konsernet om et par uker legger fram årsregnskapet. Etter 3. kvartal var driftsresultatet (EBITDA) på 178 millioner kroner.

LES MER: 

Powered by Labrador CMS