Medier24 får bekreftet fra flere hold rundt Amedia og LO at organisasjonen nå skal være klar for å selge seg helt ut av mediekonsernet. LOs hovedorganisasjon og enkeltforbund eier til sammen 44,6 prosent av Amedia.
At LO skulle selge seg ned, ble kjent i fjor. Men det ble ikke uttalt hvor mye.
Nå tyder mye på at man altså går inn for å selge seg helt ned.
Dette klarsignalet skal LO-ledelsen ha fått fra forbundene, og saken skal ikke være avhengig av behandling på høyere nivå.
Medier24 har kontaktet LO torsdag, men via Øyvind Hansen i informasjonsavdelingen, er den eneste kommentaren LO gir at de har ingen kommentar.
Salg nært forestående
Men mye tyder altså på at både LO og Telenor vil selge seg helt ut av Amedia, og at en ny eier kjøper hele konsernet.
Fritt Ord eier 2,97 prosent, og har tidligere uttalt til DN at stiftelsen er klar for å selge seg ut. Til Medier24 torsdag sier direktør Knut Olav Åmås at man nå «avventer hva hovedeierne gjør».
Budfristen for Amedia var mandag denne uka, og ryktebørsen er for tida varm.
Konsernet har planlagt et styremøte rundt månedsskiftet, og mye tyder på at avklaringer rundt salget dermed nærmer seg.
Det som virker klart er at det er både utenlandske og norske aktører med i kampen, men ingen av de «tradisjonelle» norske medieaktørene skal være med i siste runde.
Blant annet har Polaris Media bekreftet torsdag overfor Medier24 at de ikke er en del av prosessen.
Medier24 har også forsøkt å komme i kontakt med megler Knut Brundtland i ABG Sundal Collier, som bistår LO og Telenor i salget. Han har ikke besvart våre henvendelser torsdag.
- Viktig med en eier som ønsker å eie oss
De ansatte er blant dem som nå venter spent på hva som skjer, og etter hva Medier24 forstår, sitter eierne og konsernledelsen med kortene tett til brystet når en avklaring nå nærmer seg.
Konserntillitsvalgt Eva Stenbro vil nødig kommentere alle ryktene som svirrer i disse tider, men sier i en kort kommentar:
- Det er viktig for oss å få en eier som ønsker å eie oss. Og en eier som har et langsiktig ønske om å utvikle selskapene, sier hun til Medier24.