Amedias lokaler i Oslo ble i starten av forrige uke fylt opp av unge og ferske journalister, som snart skal gå i gang med sine sommervikariater i en av Amedias 72 lokalaviser.
Rundt 100 sommervikarer fra hele Norge har deltatt på sommervikar-kurser «Slik blir du en supersommervikar!». I år er det andre året selskapet har gjennomført kurset.
Det er innholdsutviklerne Janne Rygh og Stine Holberg Dahl som har utviklet og holder kurset for sommervikarene.
– Gratulerer med verdens kuleste jobb! Vi vet hvordan det er å være vikar, og det kan være veldig nifst i starten, sier Dahl i begynnelsen av kurset.
Sommervikarene kommer blant annet fra avisene Haugesunds Avis, Halden Arbeiderblad, Smaalenenes Avis, Jærbladet, Østlendingen, Firda og Sandefjords Blad.
– Sommeren var fantastisk
Jostein Larsen Østring er direktør for innholdsutvikling i Amedia og forteller at det var Jan Morten Frengstad, nyhetsredaktør i Østlendingen, som kom med ideen til kurset.
– Vi tenkte at dette var en god idé, så vi prøvde å holde kurset for første gang i fjor. Sommeren var fantastisk for avisene til Amedia i etterkant. Og veldig mange aviser hadde en liten vekst i løpet av sommeren – til tross for færre ansatte, sier Østring.
Direktøren kan fortelle at det var sommervikarer som var motiverte og som hadde mange gode ideer på blokka i fjor sommer.
– Det er noe du lærer på kurset. I år fikk vi fulltegnet med sommervikarer og sa ja til folk selv etter vi hadde satt en grense på antall deltakere.
– Vi lytter til leserne, ikke magefølelsen
I år har Amedia doblet antall deltakere sammenliknet med i fjor.
– Vi gir dem et krasjkurs i innholdsstrategien vi har jobbet med i tre år. Og vi mener at hvis de følger de rådene vi gir, så blir de elsket av både leserne og lederne, sier innholdsutvikler Holberg Dahl.
Rygh kan fortelle at mange av sommervikarene kommer rett fra videregående, til og med noen fra ungdomsskolen.
– Så det er alt fra helt ferske til folk som har jobbet i avis i mange år, som kommer for å få en liten oppfriskning, sier Rygh.
Avisene i Amedia har jobbet etter en tydelig strategi, og sommervikarene kommer på et tidspunkt når avisen er lavt bemannet. Det var derfor et ønske i Amedia om gi sommervikarene en «flying-start».
Gir helt konkrete råd
– Det er en dag med fullt fokus på hvordan vi skriver saker og hvordan vi lykkes, sier Rygh.
– Vi starter kurset med å snakke om det vi baserer kurset på, nemlig tall og data vi har fra leserne. Vi har sluttet med magefølelse, og stoler kun på data. Jeg pleier å kalle det en superpower, sier Dahl.
Rygh mener at som journalist kan du ikke overse hvordan leserne mottar sakene man skriver.
– Vi oppfordrer sommervikarene i å lære seg tallene og hva de betyr.
12 tips til å finne kjappe, gode saker
I neste bolk av kurset gir utviklerne helt konkrete tips til hvilke saker leserne i lokalavisene vil ha, hvor de kan finne ideer, og hvordan sakene skal lages.
I tillegg ga Inger Boldvik fra Drammens Tidende sine 12 beste tips til hvor de finner gode saker som er kjappe å løse:
Her er hennes tips:
Boligsak rett i innboksen: Finn.no/eiendom
Boligsak rett i innboksen: siste.eiendomspriser.no
Mer rett i innboksen: Næringseiendom til salgs og leie
Næringsliv: Omsetning og resultat på Regnskapstall.no
Næringsliv rett i innboksen: Konkurser og nyetableringer
Smilefjesordninga: matportalen.no/smilefjes
Tiltaler og dommer (ikke glem de sivile): presse.domstol.no
Postlister: Kommunene
Postlister: einnsyn.no
Lokale Facebook-grupper
Ser du det på vei til jobb? Da ser leserne dine det og ...
Oppfølgere: Skrivi om noe du kan skrive om igjen?
Det ble bakgrunnen for en runde med idémylding blant de ferske vikarene.
– Vi vil at de skal finne fem saker som passer til sin avis og velge ut den beste som de skal presentere med drømmetittelen sin, sier Dahl og fortsetter:
– Det har kommet mange bra ideer. Det er kjempegøy å se.
– Tilbakemeldingene vi fikk etter kurset i fjor var veldig bra. Sommervikarene var godt forberedt og flinke. De visste hvilke saker de skulle lage, og hvilke tall de skulle forholde seg til, forteller Rygh.