Nekter å gi fra seg posisjon:

Adresseavisen frykter ikke Amedias inntog i Trondheim: – Vi skal gjøre jobben vanskelig for dem

Slik reagerer sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen på nyheten om at Amedia lanserer nettavis i Trondheim: – Konkurranse trigger oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag kom nyheten om at Amedia lanserer lokalavisen «Nidaros» i Trondheim med opp mot 13 årsverk til å begynne med.

Redaktør Arne Reginiussen i den nye avisa mener det er åpenbart at det er både er et marked for -og et behov for - en dedikert byavis i Trondheim.

Frykter ikke Amedia

Sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen sier til Medier24 at hun synes det er bra med konkurranse og ønsker Nidaros velkommen til byen.

Avisa har i dag nærmest monopol i byen, der noen små aktører har forsøkt seg uten å lykkes helt. 

Husby frykter ikke inntoget fra Amedia.

– Jeg synes det er modig og tøft og jeg ønsker dem lykke til. Historisk sett er det klart at det har vist seg vanskelig å etablere en nummer-to-avis her i byen og vi skal fortsatt gjøre jobben vanskelig for dem som prøver seg.

– Hvordan skal dere møte den konkurransen?

– Vi må fortsatt holde fast på at det er Adressa som er først og best på nyheter. Vi skal ikke bare være først, men også ha en høy kvalitet på nyhetsdekningen vår. Et annet viktig oppdrag for oss er å bringe store og unike saker fra vårt nedslagsfelt – og sette dagsorden nasjonalt. Den posisjonen skal vi heller ikke gi fra oss, sier hun offensivt.

Arne Reginiussen blir redaktør for nye avisa Nidaros.

– Kjenner dere på en slags skrekkblandet fryd over å få Amedia på dørstokken?

– Konkurranse vil alltid trigge noe i oss, så det er kanskje mer spenning enn skrekkblandet fryd. Dette vil være med på å skjerpe oss og vi er et lag med høy selvtillit, men vi tar ingenting som en selvfølge. Vi skal stå på hardt for å hver eneste dag fortjene leserne våre – enten vi er alene i markedet eller ei.

– Hvordan ser du på det å få en finnmarking som redaktørkollega i byen?

– Det blir artig. Jeg kjenner han ikke, men han er sikkert flink. Det blir sikkert et hyggelig bekjentskap, sier hun diplomatisk. 

– Men vil dere ta noen grep for å møte konkurransen gitt at det er en lokalavis for Trondheim. Dere har Trd.by i dag – vil dere gjøre noe for å øke satsingen på det f.eks.?

– Vi må tilpasse oss situasjonen rundt oss hele tiden. Vi har vi en ekstremt sterk og god posisjon i utgiverkommunene og kjerneområdene rundt, men det er tilpasninger vi må vurdere fortløpende om det er behov for å styrke oss. Nylig ansatte vi en næringslivsjournalist til for å styrke oss på den delen, drar Husby opp som et eksempel. 

– Ikke en posisjon vi gir fra oss

– Er du overrasket over at det tar så lang tid før noen andre utfordrer dere?

– Det er litt vanskelig å svare på, for det har vært forsøk på å utfordre oss tidligere. Konkurranse i mediemarkedet er et sunnhetstegn, så sånn sett kan jeg ikke si at det har vært en stor overraskelse gitt at det er flere har prøvd. Dette er jo for så vidt en større satsing.

– Er det plass til en avis til i byen?

– Det er det leserne som avgjør. Så tenker jeg at utfordringen til alle mediehus er å lage innhold som folk opplever er verdt å betale for. Det er det som vil avgjøre om det er plass eller ei til en avis til, så jeg har ikke svaret her og nå.

– Nidaros-redaktør Arne Reginiussen er bror av to fotballprofiler i byen (Tore Reginiussen i RBK og Mads Reginiussen i Ranheim. Dere skal være best på RBK – frykter du at nyhetene nå slippes broderlig til konkurrenten?

– Hehe, jeg har trygg på at Adressa fortsatt kommer til å være den aller beste på Rosenborg – uansett hvem som er redaktør i det nye mediehuset. Det er ikke en posisjon vi akter å gi fra oss, avslutter Husby.

– Har gått dårlig tidligere

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media, som eier Adresseavisen, tror også Amedia vil få tøff kamp når de skal konkurrere mot den tradisjonsrike avisen.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

– Folk har prøvd seg tidligere, og det har gått dårlig. Men vi tar konkurransen på en offensiv måte, sier han.

Han legger til:

– Vi får en ny konkurrent, men har ikke tenkt til å reversere målsetningene om å være det lendende lokale og regionale mediehuset i Trøndelag.

– Det er en tøff konkurrent de skal bryne seg på, sier Koch.

Powered by Labrador CMS