Mandag gikk Namdalsavisa inn i sin første hele uke med nytt Amedia-design, fem år etter at avisen opprinnelig forlot konsernet, da de ble kjøpt opp av Trønder-Avisa, som fortsatt er delvis eid av Polaris Media.
Ansvarlig redaktør Kim Riseth mener at omleggingen har gått bra, og at skiftet ikke medfører store endringer for verken de ansatte, eller lesere av Namdalsavisa.
– For vår del blir dette å komme tilbake til kjent terreng igjen. Layouten på papiravisen kommer tilbake dit vi var for fem år siden, og på mange måter tar dette oss tilbake til fremtiden, sier Riseth til Medier24.
Samtidig tror redaktøren at returen til Amedia vil styrke Namdalsavisa på flere områder.
– Det viktigste for oss er at vi gjennom dette får tilgang til veldig gode analyseverktøy og Amedias sterke kompetanse innenfor innholdsutvikling. Hvordan avisen ser ut, tror vi ikke leserne er så opptatt av, sier han.
– Viktig å ha et stort datagrunnlag
Riseth mener det er flere grunner til at gode analyseverktøy er viktige for Namdalsavisa.
– Vi ser at det å kunne analysere data, er veldig viktig for å finne ut hva leserne ønsker seg og for å kunne velge ut riktig innhold til dem. Vi har en liten leserkrets, og det er i utgangspunktet ikke så mange som bor her, sier redaktøren.
Han mener også at Namdalsavisa gjennom Amedia, kan ta lærdom av hvilke grep som fenger lesere andre steder i landet.
– Det blir stadig viktigere for oss å ha et større datagrunnlag. Folkene her er heller ikke så veldig annerledes enn folk fra andre steder, og det å ha tilgang på analyse og et større grunnlag å ta våre egne strategiske valg ut fra, vil være viktig for oss.
Satser på app-prosjekt
Namdalsavisa har fått støtte av Medietilsynet til å lage appen «Stolt Namdaling».
Appen samler brukergenerert stoff fra lokale foreninger, idrettslag, kommuner og grender i kombinasjon med lokalavisens egne artikler.
– Det samler innhold, samtidig som publiseringsansvaret og redaktøransvaret havner hos som lokalavis, som er i stand til å håndtere det, sier Kristensen og legger til:
– Digitaliseringen bidrar sterkt til å fragmentere ting. Facebook og mange av de andre store aktørene har ikke lokal forankring, og da skapes det et behov for opprydning. Det kommer vi til å jobbe mye med i tiden fremover, sier han til slutt.