Redaktør June Westerveld (f.h), journalist Karen Thue og nyhetsleder Nina Schyberg Olsen (med ryggen til).
Fra høyre: Redaktør i Nordstrands Blad, June Westerveld, journalist Karen Thue og nyhetsleder Nina Schyberg Olsen (med ryggen til).

Mens «alle» snakker om de yngste leserne, satser Nordstrands Blad hardest på de mellom 30 og 40 år

Likevel har de dedikert videoansvar for å nå nye lesere, og et «hårete mål» for antall abonnenter.

Publisert

Da June Westerveld overtok redaktørstolen i Nordstrands Blad for halvannet år siden, tok hun med seg tre fanesaker inn i redaksjonen:

  • Mer digital utvikling (video)
  • Lage mer feature (minst én i uka)
  • Nå flere mellom 30 og 40 år. 
  • Hun så nemlig på tallene at her var det mer å gå på.

– Jeg tenkte: Her har vi en kjempefin lavthengende frukt, ikke sant? Det er mange flere av de i alderen 30-40 år enn de som abonnerer på oss. Så la oss bare «gønne på» med journalistikk som treffer dem, og så kommer de til å renne inn som abonnenter, forklarer hun.

Men å plukke den målgruppe-frukten gikk ikke så fort som hun trodde.

– For det tok litt tid å få den utviklingen. Den kom etter et års tid, forteller hun.

Måtte bevise

I persontallene fra MBL denne høsten, kunne Nordstrands Blad vise til en vekst på 34,6 prosent sammenlignet med i fjor.

Westerveld sier den største veksten er i gruppa 30 til 40 år. De har nå 27 prosent flere abonnenter under 40 år enn ved starten av året.

– Vi må bevise over tid at vi er avisa for dem. Og det er jo ikke sånn at bare fordi man leser én god sak, så tenker man «nå skal jeg abonnere og bruke penger på dette». 

Avisen dekker bydelene Nordstrand, Søndre Nordstrand og Østensjø i Oslo, hvor det bor cirka 150.000 mennesker. Relativt bor det få mellom 20-30 år i dekningsområdet, og bydelene er ofte steder der familier etablerer seg.

Treffer bredere

– Vi ser at potensialet ligger i pluss 30. Det er da folk begynner å bli ekstra interessert i det som er rundt dem i lokalmiljøet, forteller hun.

For å treffe målgruppen har de blant annet satset hardt på journalistikk om boligmarkedet, men også sett nærmere på alt fra problematikk med barnehageplass til utfordringer på pendler-veiene og ungdomskultur.

De oppdaget også at saker de egentlig ikke trodde skulle treffe noen under 50, engasjerte bredt.

– De er jo ikke bare opptatt av unge mennesker og deres hverdag. De er opptatt av mer universelle ting også. Slik som urettferdighet og overformynderi, sier hun og nevner en sak om nekt av alkoholservering på et eldresenter.

Når ungt på TikTok

Men selv med uttalt fokus på «unge, etablerte voksne», ignorerer de ikke de yngste, potensielle fremtidige leserne.

Martin Thorland Jutkvam er journalist og vaktsjef, med ansvar for blant annet video i avisen. Videoene han lager publiseres på avisens Instagram, Facebook og TikTok-kontoer. 

Martin Thorland Jutkvam er journalist og vaktsjef i Nordstrands Blad. Her spiller han inn en video.
Martin Thorland Jutkvam er journalist og vaktsjef i Nordstrands Blad. Her spiller han inn en video.

Han forklarer at det handler om en mulighet til å spre Nordstrands Blad-navnet, og vise at de finnes.

– Vi ser at vi med video når ut til de litt yngre, de som gjerne kanskje ikke leser oss, men som har foreldre som leser oss.

På TikTok har de totalt rundt 3,2 millioner visninger. Jutvkvam sier han har hørt eksempler på unge lesere som ser en av videoene deres på TikTok.

– Og så har de bedt foreldrene om å kjøpe abonnement fordi de vil lese mer om selve saken, eller om tematikken. Da får man jo til den effekten man har lyst til, ved at vi også får de inn på sakene våre på nettet.

Veien videre

Planen er å fortsette å vokse digitalt. Westerveld sier de tar igjen digitalt det de mister i papirabonnenter.

I år var målet 6500 betalende abonnenter før utgangen av året.

– Der er vi nå, så det var et litt for lavt mål, sier hun.

Neste mål er 7500 i løpet av 2025.

– Det er ganske hårete, for man vokser jo ikke sånn, sier hun og tegner en bratt kurve opp i luften.

– Man vokser jo liksom sånn, sier hun med en slakere kurve som går litt opp og ned.

– Så jeg er ikke så opptatt av tallet. Jeg vil at vi skal fortsette den utviklingen vi har nå.

Hun forteller at redaksjonen likevel er en sulten gjeng, som er glad i å sette seg høye mål. 

– Men vi setter jo ikke bare mål på abonnenter, vi er opptatt av at abonnentene også skal være fornøyde og bruke mer tid på sakene våre. Derfor er det veldig gøy å se på våre daglige tall at abonnentene aldri har lest oss så mye som nå. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS