Ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken

- Det er vanskelig å rekruttere journalister, mener Finnmarken. Nå tar Amedia grep med ny talentsatsing

Mediekonsernet starter nytt rekrutteringsprosjekt, der målet er å finne fram til journalistspirer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Avisa Finnmarken har, som mange andre små redaksjoner, utfordringer med å få de rette søkerne til jobber.

Det har de nå gjort noe med. I et felles prosjekt med Amedia sentralt, setter de i gang et nytt rekrutteringsprosjekt.

- Vi lykkes med det vi gjør, men samtidig ser vi at det er vanskelig å rekruttere journalister, sier ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken.

Det siste året har Finnmarken jevnlig lyst ut ledig stillinger til hovedkontoret i Vadsø, men det har vært vanskelig å få et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere, forteller de.

Det nye rekrutteringsprosjektet går ut på at personer som har lyst til å teste ut journalistyrket, får tilbud om et intensivt kurs i Oslo.

Deretter følger en praksisperiode ute i lokalavisredaksjonene. iFinnmark er med som pilot på dette prosjektet, og vil ta imot de første studentene. 

– På denne måten kan vi kanskje finne fram til sultne og inspirerte journalistspirer. Jeg tror mange vegrer seg for å søke jobb i en redaksjon så langt nord, men når man først kommer hit og ser hvordan det er å bo og jobbe her, vil man få en aha-opplevelse, sier Sandvik.

Direktør for innholdsutvikling i Amedia, Jostein Larsen Østring, håper rekrutteringsprosjektet vil lykkes.

- Når iFinnmark nå har behov for flere journalister, vil vi i Amedia gjerne gi de som prøver seg de beste forutsetningene for å lykkes gjennom å gi et intensivt kurs i Oslo. Hvis dette lykkes, vil vi vurdere å gjøre dette flere steder der det er behov for rekruttering av journalister, sier han, som selv har bakgrunn som journalist og nyhetsredaktør i Nordlys.

Powered by Labrador CMS