Trønder-Avisa svarer Polaris - gjør Steinkjer-Avisa heldigital

– Dette blir våpenet vi møter konkurransen med, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Trønder-Avisa, John Arne Moen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag formiddag ble det kjent at Polaris Media starter ny heldigital avis i Steinkjer, med iTromsø-redaktør Stig Jakobsen som ny sjef. 

Den nye avisen går dermed rett i konkurranse med Trønder-Avisa (TA) og TA-eide Steinkjer-Avisa.

Nå avslører sjefredaktør og administrerende direktør i Trønder-Avisa, John Arne Moen, overfor Medier24 hvordan konsernet vil svare på satsingen: De skal digitalisere Steinkjer-Avisa.

– Vi rebrander nå Steinkjer-Avisa og gjør den heldigital. Dette gjøres i samarbeid med Trønder-Avisa, og blir det våpenet vi møter denne konkurransen med, sier han til Medier24.

Lanserer ny nettavis

Moen understreker at papirutgaven til Steinkjer-Avisa ikke forsvinner helt.

– Alt av innhold skal publiseres fortløpende digitalt. Vi vil fortsette å gi ut et papirprodukt også, men all journalistisk produksjon blir heretter umiddelbart digital, sier han.

Første steg blir tatt allerede neste uke når Steinkjer-Avisa får ny nettutgave.

– Steinkjer-Avisa vil da få et helt nytt uttrykk. Etter det vil det skje forløpende, og når vi kommer til oktober så er vi over på en helt ny måte å lage lokalavis på i avisa, sier Moen.

– Men vi er allerede i gang. Turnusen vil også bli endret, slik at Steinkjer-Avisa heretter skal betjene leserne fra tidlig morgen. Trønder-Avisa kommer også til å bistå med styring av fronten på kveldstid, samt stoffutveksling, legger han til. 

– Frykter du Polaris' inntog i Steinkjer?

– Nei, jeg er ikke spesielt bekymret. Steinkjer-Avisa har eksistert i 40 år og har en sterk posisjon i kommunen, sier Moen.

– Et gode for journalistikken

Moen sier han heller gleder seg stort til konkurransen som nå blir et faktum i byen.

– Jeg synes det er aldeles strålende at Stig Jakobsen kommer til Steinkjer. Han er en av de dyktigste redaktørene i Polaris, og jeg gleder meg til å invitere han hit på lunsj.

– Jeg synes også det er fascinerende at Polaris velger å satse som avis nummer tre i byen. Det betyr at de har troen på journalistikken i en tid hvor medieøkonomien er utsatt. Det er positivt. En konkurranse om journalistikk er et gode, både for samfunnet og for journalistikken, sier Moen.

Han legger også til at han ikke ble overrasket over Polaris-satsingen, som åpenbart er et svar på Amedias oppkjøp i Trønder-Avisa tidligere i år

– Vi er ikke overrasket i det hele tatt. Vi hadde nylig en ledersamling hvor nettopp den muligheten var ett av scenarioene vi diskuterte, forteller Moen.

Sjefredaktør og administrerende direktør i Trønder-Avisa, John Arne Moen.
Powered by Labrador CMS