Teknisk Ukeblad Media AS har inngått avtale om å kjøpe Mediehuset Tek AS fra Amedia. TU Media erverver 100 prosent av aksjene i selskapet, med overtakelsesdato 1. september. TU Media blir med oppkjøpet det største og ledende mediehuset innenfor områdene teknologi og IT i det norske markedet.
Det melder partene i en pressemelding mandag formiddag.
Transaksjonen omfatter nettstedene tek.no, teknofil.no, diskusjon.no, insidetelecom.no og gamer.no – i tillegg til Tek-konferansen, som arrangeres vår og høst. Tjenesten prisguiden.no, som hittil har vært en del av Mediehuset Tek, blir skilt ut og er en virksomhet Amedia ønsker å utvikle videre.
TU Media har i dag en samlet digital trafikk på ca. 325.000 unike brukere pr. uke (netto tu.no og digi.no). Mediehuset Tek har en trafikk på mer enn 700.000 unike brukere pr. uke.
- Når 20 prosent av befolkningen
– Vi ser frem til å få med oss flere dyktige medarbeidere og innarbeidede merkenavn. Kjøpet styrker TU Media AS’ posisjon og ambisjon i det norske markedet. Vi vil med dette nå cirka 20 prosent av den lesende norske befolkning ukentlig. Det er trolig verdensrekord for en publisist med fokus på teknologi, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i TU Media AS.
Og Moberg fortsetter:
- Kjøpet av Mediehuset Tek er en stor investering for TU Media. Det blir både spennende, morsomt og utfordrende å fusjonere de to virksomhetene. Vi får til dette fordi vi har vært offensive de siste årene. Det skal vi fortsette med, selv om fokuset de neste 12 til 24 månedene blir å samordne TU og Tek til en fremoverlent og lønnsom virksomhet. Vi skal ikke slutte å drikke Møllers tran, men kommer nok til å begrense oss til å drikke fra korken en stund fremover – og ikke rett fra flasken.
- Riktig eier for Tek
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er ifølge pressemeldingen glad for enigheten med TU Media AS:
– Vi mener det er strategisk og industrielt riktig at disse nettstedene blir eid av noen som har teknologi og IT som sitt kjerneområde, slik TU Media har, sier Stokstad i en kommentar.
TU Media har de siste par årene lagt betydelige ressurser i digital kommersiell og redaksjonell produktutvikling. Med kjøpet av Tek, vil TU Media bli tilført både nye produkter og kompetanse innenfor viktige og attraktive områder.
– Dette kjøpet endrer TU Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser. Dette er viktige områder for oss å vokse på, sier Jan Moberg.