Styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media.

Ivar Rusdal (71) solgte livsverket Nordsjø Media for 90 millioner. Slik bygde de mediekonsernet på Jæren

25 år etter at Ivar Rusdal tok over Dalane Tidende i Egersund i 1993, selger han livsverket Nordsjø Media. Men han selger ikke aviser, egentlig, han selger bekreftelse.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Hva er det egentlig avisene produserer? Det er ikke papir. Og til alle redaktører og journalisters store sorg produserer vi ikke nyheter en gang, sa styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media da vi snakket med Rusdal tidligere i høst.

Hva han egentlig da har solgt, kommer vi tilbake til.

Medier24 rakk aldri å publisere intervjuet med den fargerike eksredaktøren, som med flere andre eiere har utviklet sørvestlandets mini-aviskonsern: Ikke mer enn 110 årsverk er det Nordsjø Media nå overlater til Amedia.

Likevel har selskapet gjort gull av gråsteinene som ruller på Jæren.

I år vil selskapet med ni avistitler ha en omsetning rundt 160 millioner kroner. Selv om ikke resultatet vil være rundt 10 prosent som i fjor, er inntjeningen bra.

Medier24 erfarer at Amedia måtte punge ut med 90 millioner kroner for alle aksjene i Nordsjø Media.

Trengte ikke penger

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og styreleder Ivar Rusdal i Nordsjø Media.

For to måneder siden tok gamle venner opp igjen en gammel tråd. Nordsjø Media hadde egen annonsesamkjøring på sine ni rygger, men samarbeidet stadig tettere med Amedia. Det siste var samkjøring på nasjonale annonser.

Konsernet hadde ikke flust av folk i kommende slekter som var interessert i å ta over. Og Amedia var klar for å utvide. Timingen var god, og praten gikk raskt.

– Penger har ikke vært problemet, vi har hatt det vi trenger. Men vi så et behov for å utvikle systemer, kompetanse og digital utvikling, hvor et lite konsern som oss kan få det litt vanskelig, sier konserndirektør Ernst A. Eik.

Antallet eiere som har hatt direkte og indirekte eierskap gjennom eierselskapene er mange, men de beholder ikke en eneste post:

Ernst A. Eik, administrerende direktør i Nordsjø Media.

– Amedia tar alt, og vil eie konsernet med hud og hår, sier Eik.

Han er selv også på vei ut. 64-åringen har sagt ja til å sitte frem til alle årsoppgjørene være gjennomført, og så er han klar for pensjonen.

Han selger selv en marginal eierpost med en halv prosent av Dalane Tidende. Den største eierposten er vel snarere sønnen, som arbeider i sammen avis.

25 års historie

Historien til Nordsjø Media startet da Ivar Rusdal tok over driften av Dalane Tidende i Egersund i 1993. Bare ett år etter fikk han med to partnere, og overtok Jærbladet.

Ivar Rusdal pustet liv i aksjeselskapet Jærens Avis, og gjorde det om til holdingselskap.

– Jeg hadde arvet noen aksjer i Dalane Tidende, og vært styreformann. Da Gunnar Kvassheim reiste til Oslo som politiker, tok jeg over, sier Ivar Rusdal til Medier24.

Siden ballet det på seg.

– Jeg syntes avisdrift var spennende. En får tanker om å gjøre mer, og siden gikk vi inn i andre lokalaviser, og det ble Jæren Avis-gruppen.

Fra Jæren Avis til Nordsjø Media

Største eier i Nordsjø Media nå er Dalane Tidende og Egersunds Avis AS, eid av et utall store og mindre aksjonærer.

Ivar Rusdal selv har hatt eierinteresser indirekte med 10,2 prosent av Dalane Tidende og Egersund Avis AS, men eier også direkte gjennom sitt familieselskap Vimer AS, med 11 prosent av Nordsjø Media.

Styreleder Ivar Rusdal, Nordsjø Media.

I 2015 overtok konsernet Avisen Agder Flekkefjord Tidende, mot at eieren, Avisen Agder Holding AS fikk 18 prosent av Nordsjø Media.

Ikke lenge etter kjøpte konsernet Lyngdals Avis, og konsernet skiftet navn fra Jærens Avis til Nordsjø Media.

– Jeg foreslo det selv, vi ligger i alle fall langs kysten, sier Rusdal.

De siste fem årene har Rusdal konsentrert seg om styreledervervet, og andre styreverv.

Forferdelig å ikke ha eget trykkeri

Rusdal er opptatt av avisenes egenart, og er stolt over å ha beholdt trykkeriet i Egersund, det eneste mellom Bergen og Arendal.

– Det har vist seg som en enorm fordel å ha kontroll på papirproduksjonen. Det må være forferdelig for Fædrelandsvennen å måtte vente to dager på å fortelle om fotballkampen på papiret. Det er jo å holde leserne for narr. Når det skjer noe hos oss, kan vi planlegge litt, og få med ting ganske seint, sier Rusdal.

Den nærmeste avisen i Amedia-konsernet nå er Haugesunds Avis, som nettopp inngikk avtale om å trykke hos Bladet Sunnhordland på Stord fra neste juli. Det er uvisst for Medier24 om det blir endringer nå. Dette sa Rusdal om trykkeriet i Egersund, som til nå har trykket de ni avisene i konsernet.

– I Egersund er det fortsatt noe ledig kapasitet. Det er litt parodisk når Rogalands Avis må trykkes i Oslo, og kjøres i bil om natten tilbake til Vestlandet. Jeg skulle likt å se det miljøregnskapet, knegger Rusdal.

Freder redaktørene

Fra sidelinjen har småkonsernet sett Schibsteds behandling av lokale redaktører.

Mens Schibsteds småaviser rundt Bergen og på Sørlandet deler redaktører, rister Rusdal på hodet av slike løsninger.

– Vi har én ting å tilby, og det er lokal identitet forankring. Men utover det redaksjonelle, sentraliserer vi andre funksjoner og backoffice.

– Så lokale redaktører er fredet i Nordsjø Media?

– Ja. Jeg kan ikke se for meg andre løsninger. Det er helt fremmed for oss. Vi holder liv i ni titler som ligger relativt nært geografisk. Skal de klare seg, må de være forskjellige. Jeg tror veldig sterkt på den lokale identitetsbyggingen og bekreftelsen. Ingen saker er for små, og ingen for store.

Med fjorårets driftsmargin på 10 prosent er det nærliggende å høre om Nordsjø Media planlegger flere oppkjøp, men Rusdal prediker konsolidering.

– 2017 var uvanlig godt, og skyldtes litt overraskende gode inntekter på papirannonser. Vi tror ikke det er evigvarende, og har gjort dramatiske ting på kostnadssiden, i all stillhet, sier Rusdal.

Han viser til reduserte antall stillinger over hele konsernet, samtidig som man har forsøkt å bevare den redaksjonelle kapasiteten.

– Vi lurer selv på hvor vi skal vokse videre. Vi er mer enn store nok, og jobber hardt for å konvertere inntektsstrømmene og beholde leserne på digitale flater. Men dukker det opp muligheter, er vi klare. Vi vokter oss for å stoppe opp, for da stagnerer vi.

Dette sa altså Rustad tidligere i høst. Siden ble planene endret. Men han var klar på kjerneproduktet, som ifølge ham verken er papir eller nyheter.

Vi produserer etter min mening bekreftelser på at folk finnes, at de er ok. Det er det vi skal gi dem, leserne. Det er viktig å være bevisste på produktet, sier Rusdal.

Liten overhead

Selv med stadig flere aviser har konsernet beholdt en liten sentraladministrasjon. Der er bare seks personer, samt tre selgere som arbeider på tvers, forklarer Ernst A. Eik.

– Vi har gjort så godt vi kunne for å forbli små, sier Eik.

Fra våren er han ute. Kanskje vil Amedia innlemme avisene i egen struktur. På Vestlandet ser de seg ikke tilbake.

– Nei, det er ikke trist. Kanskje et islett av vemod, men dette oppleves som fornuftig og rett.

Også han er glad for Amedias lokale forankring.

– I motsetning til Schibsted opplever vi at Amedia er opptatt av lokalaviser ved og vel, sier Ernst A. Eik.

Powered by Labrador CMS