For noen uker siden ble det klart at Amedia får ny eier, i form av en ny stiftelse utgått av Sparebankstiftelsen DNB.
Som et ledd i etableringen av denne nye stiftelsen, registrerte Sparebankstiftelsen forrige uke foretaket Avishuset Norge AS, som har til formål å «eie aviskonsernet Amedia AS».
Men domenenavnet til det nye aksjeselskapet får ikke Amedia eller Sparebankstiftelsen umiddelbart hånd over.
Det registrerte nemlig noen andre mandag denne uka:
14. mars registrerte Marius Karlsen gjennom sitt enkeltpersonforetak Helt Digital domenenavnet AvishusetNorge.no.
Karlsen er blant annet tidligere redaktør i Polaris-avisen iTromsø, og nå prosjektleder i konsernets annonsesamkjøring iNord. For bransjen er han også kjent som en av to programledere bak podkasten MediaPuls.
- Om Amedia ønsker navnet, får de selvsagt det
På spørsmål fra Medier24 bekrefter Marius Karlsen at han står bak registreringen, men sier at det ikke var for å «stjele» det foran noen, eller tjene penger på det.
- Jeg er langt fra noen domenehai, og hvis Amedia ønsker det, får de selvsagt domenet uten at det skal koste dem en rød øre, sier han.
- Og så ser jeg ikke problemet all den tid jeg forstår det slik at de ikke skal bruke navnet. Hadde de sagt at dette selskapet og navnet skulle vare, ville jeg aldri kjøpt det, legger Karlsen.
- Hvorfor kjøpte du det da?
- Fordi navnet ikke er helt gærent, og jeg har noen luftige ideer som kunne passet inn her..., sier Karlsen kryptisk.
- Men hvis noen andre mot formodning ønsker domenenavnet, må de altså bare ta kontakt!
Slik framkommer registreringen i domenebasen Norid.no:
- Har ikke noe verdi som domenenavn
André Støylen, direktør i Sparebankstiftelsen DNB og «kjøper» av Amedia stusser litt når han hører om domenehistorien.
- Det er litt pussig, og i hvert fall ikke noe man kan gjøre penger på. Det har nok ikke noen verdi som domenenavn for oss, og vi kommer nok ikke til å gjøre noe med det, sier Støylen til Medier24.
Avishuset Norge AS er altså navnet på selskapet som etter alt å dømme vil ligge mellom den nye stiftelsen, og selve mediekonsernet. Selskapet vil i så måte trolig fortsette å eksistere, men vil neppe bli noen merkevare som skal brukes noe sted.
I dag får vi vite navnet
Det er altså Sparebankstiftelsen DNB som nå skal etablere den nye stiftelsen, og så gi den et lån for å kunne kjøpe Amedia.
Og hva den nye stiftelsen skal hete, det får vi vite i dag:
- Den blir opprettet på vårt styremøte onsdag, med en liten grunnkapital. Og så blir aksjene i datterselskapet Avishuset Norge AS lagt inn i stiftelsen, uttaler Støylen til Medier24 tirsdag.
- Hva blir navnet på stiftelsen?
- Det får vi se. Jeg vil ikke gå ut med det før styret har sagt sitt, sier Støylen.