Photo: Dmitry K Valberg
Amedia satser videre på lokalt, sponset innhold. Flere av «sakene» har vært mest lest i sine aviser
Fra prosjekt til fast enhet. Og stadig flere aviser henger seg på.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Aviser som Nordlys, Drammens Tidende og andre har det siste året testet ut innholdsmarkedsføring og sponset innhold. Og nå varsler eierekonsernet Amedia at stadig flere aviser vil prøve ut dette.
- Ti lokale medier i Amedia har gjort sine tester og har startet. I løpet av høsten kommer et titalls nye, lokale medier i gang, sier Kristiane Roe Hammer i en pressemelding.
Hun er leder for ANDI - Amedia native og digitale inntekter. Satsingen går nå fra å være et prosjekt til å bli en fast enhet, og vil ligge under forretningsutvikling og innovasjonsdirektør Pål Nedregotten.
Når konsernet nå satser videre, handler det ikke minst om at effekten har vært veldig god.
- Så langt har vi sett fantastiske resultater. Flere av sakene har vært de aller mest leste de dagene de er publiserte. Og det er utrolig, når vi vet det er reklame, sier Roe Hammer.
- Samtidig er vi svært tydelig på at dette er reklame. Og lokalt, målrettet innhold er viktig for å lykkes, sier hun videre i pressemeldingen.
Utviklingen drives både fra sentralt hold, og fra egne krefter og lokale enheter. I januar skal organiseringen av innholdsmarkedsføring i Amedia vurderes på nytt, heter det i meldingen.