Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, adm dir i Medietilsynet, Mari Velsand, og konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Store forskjeller i konsernenes dekning

Idrettsstoff får ligge lenger på forsiden hos de store nasjonale avisene, mens krig og konflikt har kortere levetid, viser ny rapport. 

Publisert

Torsdag la Medietilsynet fram mediemangfoldregnskapet, hvor de blant annet ser på innholdsmangfold i norske medier. 

Forrige rapport, i 2021, viste at norske nettaviser skrev mest om næring. Det er likt også i 2023, men det har vært endring i flere temaer.

Mengden stoff om politikk har sunket fra 11,4 prosent il 8,2 prosent. Dette til tross for at 2023 var et år med flere politiske skandaler og avganger. Medietilsynet peker på at 2021 var et stortingsvalgår, og at det derfor nok var høyere dekning.

Stabil idrettsdekning

Dekningen av helse har blitt halvert fra 8,1 prosent til 3,9 prosent. Medietilsynet peker på at bakgrunnen for det kan være koronapandemien, som høyt i nyhetsbildet i 2021.

For de nasjonale breddemediene har dekningen av næring blitt nær halvert siden forrige rapport, fra 14,1 til 7,9 prosent. Samtidig har dekningen av beredskap økt kraftig, fra 4,4 prosent til 10,8 prosent.

Idrett holder seg stabilt på 17 prosent.

Rapporten tar også for seg hvilke av de nasjonale breddemediene som dekker hva.

Aftenposten, Nettavisen og VG er avisene som dekker idrett mest, mens NRK dekker beredskap mest.

Når det gjelder hvor mye tid på forsiden til NRK, TV2, VG og Dagbladet de forskjellige temaene får, kommer idrett best ut, og får ligge lengst. Beredskap og krig og konflikt er temaene som får kortest tid på forsidene. 

Mindre idrett i Amedia-aviser

Rapporten ser også på hvordan de forskjellige konsernene dekker temaene. I den tellingen har de ikke tatt med nasjonale medier, som betyr at VG, Aftenposten og Nationen ikke er tatt med.

Schibsted–mediene har en stor overvekt av næring og sport, med henholdsvis 32,7 prosent og 19,5 prosent. Polaris har 12,9 prosent næringsdekning og Amedia har 16,1 prosent. På sport har Polaris 14,1 prosent, mens Amedia er nede på 7,2 prosent.

Det er kun skriftlig stoff som er tatt med i tellingen, som betyr at live-sendinger av for eksempel fotball ikke er regnet med. 

På beredskap og politikk er konsernene jevnere, med Polaris og Amedia nesten lik mengde dekning, mens Schibsted ligger noe under.

Medietilsynet skriver i rapporten at Amedia og Polaris sine innholdsprofiler ligner hverandre mer enn de gjør Schibsted.

«Dette kan reflektere at Amedia og Polaris Media har et stort antall lokalaviser og noen regionale aviser i sin portefølje, mens Schibsted med få lokale og regionale publikasjoner har en større andel regionaviser.»

I tellingen er Vestnytt, Askøyværingen, Strilen, Bygdanytt, Øyposten og Randaberg24 talt som Schibsted-aviser. Polaris tok kontroll over disse avisene i siste halvår av 2023.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS