- VICTORIA SCHULTZ, konserndirektør Amedia
På vår nasjonaldag arrangeres INMA Global Media Awards hvor mediehus fra samtlige verdensdeler konkurrerer om heder og ære i totalt 20 kategorier. Her er de beste mediekampanjene fra en hel verden samlet. I hovedsak kommersielle kampanjer innen ulike kategorier, men også redaksjonell innovasjon og samspill mellom flere kanaler for kommunikasjon.
Og blant nominerte arbeider fra Brasil, Australia, USA, India, Sør-Afrika og mange flere, så er Norge særdeles godt representert. For ikke å si tredje best representert av samtlige nasjoner, bare slått av USA og India. Lille Norge setter dagsorden, og er totalt sett representert med 6 medieselskaper og med nominerte i 14 kategorier.
Vi skal slettes ikke slå oss på brystet å ta noen seiere på forskudd, men erfaringen fra i fjor og nominasjoner i år gjør sitt til at det er lov til å ha forventninger. Norske medier er i verdenstoppen. Ikke bare når det gjelder mediebruk på diverse plattformer, men også i forhold til innovasjon, kreativitet og kvalitet på kommersielle kampanjer og produkter.
Ja, ikke bare setter vi dagsorden, vi påvirker også til kjøp av varer og tjenester, men også bygging av merkevarer, vel å merke på såkalte kommersielle flater.
Schibsted er godt representert, både eierselskapet samt Aftenposten og VG. Dagens Næringsliv er representert. Det samme er Dagbladet. Og vi må nesten nevne oss selv også. Vi i Amedia er totalt nominert syv ganger i like mange kategorier. Og totalt er norske medieselskaper nominert 21 ganger. Til sammenligning har svenskene 9 nominasjoner.
I fjor vant Amedia kategorien «Best Execution of Print Advertising» med «Leading the Fight on Grey» med kunden Citroën. Norge har vinner-muligheter i år også.
Men det er ingen tilfeldighet at norske medier hevder seg i internasjonale konkurranser, og ikke bare i INMA Global. Det ligger mye hardt arbeid bak, for ikke å si beinhard trening, bak de resultatene som norske medier nå viser til.
Men det er slettes ikke bare INMA Global hvor norske medier troner på toppen av resultatlistene når det gjelder internasjonale konkurranser. Dette skjer i mediekonkurranser året rundt.
Nylig preget også norske mediehus Digital Media Europe. Her ble det priser og hederlig omtale til blant andre VG, Namdalsavisa, Dagbladet og Amedia.
Ikke bare vinner vi prestisjetunge konkurranser. Norske medieledere blir i stadig større grad invitert til internasjonale konferanser for å fortelle om «hemmeligheten bak suksessen». Her er Schibsteds Torry Pedersen, Pål Nedregotten fra Amedia og mange flere godt og ofte representerte verden rundt. Slikt skal vi være stolte av.
Det er nok mange grunner til at norske medier for tiden er i den internasjonale vinden – og har mer eller mindre tatt en innovatørrolle.
Vi har i årtier vært blant innovatørene innen tradisjonelle medier, som det mest avislesende folket og så videre. Vi har derfor også brukt mye tid og ressurser både på å styrke den redaksjonelle kvaliteten samt kvaliteten på de kommersielle produktene. Kun det beste er godt nok!
Innen digitale medier har vi også vært og er blant innovatørene, med tidlig spredning, høy bruksfrekvens med mer. Det har også ført til at man har vært på offensiven for å styrke produktene, enten det handler om redaksjonelt innhold og utforming eller kommersiell påvirkning med bruk av ulike virkemidler. Dette skal selvsagt ikke blandes sammen.
Men sterke redaksjonell og kommersielle produkter atskilt gir bærekraft for norske medier.
Og visst har vi også utfordringer i forhold til fremtidig medieøkonomi. Men vi må heller ikke glemme at det skjer mye positivt.
Vi medie-nordmenn bør være stolte over hva vi har fått til på mediefronten, samtidig som vi ikke må miste sulten etter å ligge først i løypa. Det er viktig at vi satser hardt videre på innovasjon, samt det å holde seg ajour med medieforbrukernes medievalg og medievaner, og gjerne et ørlite hestehode foran.
Så krysser vi fingrene for en nasjonaldag med ekstra jubelscener – i rødt, hvitt og blått!