Her er noen av de som jobber hos iHarstad. Fra venstre: Simen Loholt, Morten I. Jensen, Lars Richard Olsen, Elin Astrid Gjøvik Glad og Erlend Andreassen.

Et kvarter før lansering var det fullt kaos hos iHarstad. Avisa rakk likevel deadline

Redaktør Morten I. Jensen Harstad Tidende har godt av litt konkurranse. – Det gjør oss bedre, det er ingen tvil om det, sier Harstad Tidende-redkatøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I februar sprakk nyheten om at Amedia og Nu Publishing skal lansere iHarstad – en konkurrent til Polaris-eide Harstad Tidende. Onsdag kveld gikk avisa på lufta – og redaktør Morten I. Jensen forteller at det ikke gikk knirkefritt for seg. 

– Lanseringen gikk kjempefint, selv om det var en god del stress inn mot deadline. Et ekstra stressmoment var at mobilversjonen var fullstendig kaos 12 på åtte i går kveld, sier han og forteller at de slet med å få Google-annonsene til å legge seg inn riktig i mobilversjonen.

Jensen er tidligere nyhetsredaktør i Harstad Tidende og har opplevd stress inn mot deadline før.

– Vi som er erfarne pressefolk, vi vet jo at det går bra, sier han humrende til Medier24. 

 

Morten I. Jensen (til høyre) og Lars Richard Olsen gleder seg stort til satsingen på ny avis i Harstad. De blir henholdsvis ansvarlig redaktør og nyhetsredaktør.

Koronalansering

Planene ble lagt lenge før korona-pandemi var et ord på alles lepper og Jensen forteller at det har vært litt rart å jobbe med lansering midt under koronakrisa. 

– Det har aldri vært større interesse for nyheter, så sånn sett er tidspunktet veldig godt, men annonsemarkedet er ikke det det var. Det gjelder jo ikke bare oss, men hele Norge. Jeg tror den interessen for redaksjonell kvalitet likevel er stor nok til at det veier opp på sikt, sier han. 

Redaktøren forteller at de har som ambisjon om å levere både harde nyheter, undersøkende journalistikk og nære og varme historier om folk i lokalmiljøet. 

– Vi vet at mange etterspør flere historier om folk og alle harstadværinger har jo en historie å fortelle, som vi er interesserte i, sier han. 

Samtidig er det krevende å lage journalistikk og fortelle historier når samfunnet nærmest står stille. 

– Mange av arrangementene vi hadde gledet oss til å være med og dekke er nå avlyst. Det gjelder alt fra Arctic Race til Festspillan i Nord-Norge. I tillegg har vi eksklusive rettigheter til streaming av fotball fra laget her oppe. Det står også stille, sier han. 

Vil ikke avsløre salgstall

Med seg på laget har Jensen fått tre faste ansatte og en rekke frilansere.

Fra før av er det kjent at tidligere frontsjef i Harstad Tidende, Lars Richard Olsen, er med på satsingen som nyhetsredaktør. I tillegg har de ansatt Elin Astrid Gjøvik Glad som journalist og Erlend Andreassen på marked.

 

– Det er litt vanskelig å skaffe folk til å jobbe for tida, men vi har mange som har lyst til å jobbe hos oss, og det gleder jeg med over. Spesielt har vi jobbet med å få med unge folk, som brenner for journalistikken, sier han og legger til:

– Lars og jeg blir de eldste i redaksjonen. 

Samtidig kan han opplyse om at han selv er 47 og at Olsen er 44 år gamle. 

Han ønsker ikke å avsløre hvor mange abonnenter de har fått i løpet av de første timene på lufta, men forteller at det er saken om en av Harstads rikeste menn Stian A. Arntzen, som foreløpig har konvertert flest abonnenter. 

– Vi får gi det litt tid, sier redaktøren. 

Han har uansett tro på at det er sunt å utfordre avismonopolet i Harstad og at hans tidligere arbeidsgiver får en konkurrent. 

– Jeg tror det er sunt med en konkurrent og noen som kan se byen vår og samfunnet vårt på en litt annen måte, sier han.

– Sunt

Harstad Tidende-redaktør Kjell Rune Henriksen tror også de har godt av litt konkurranse. 

– Konkurranse er jo sunt. Det gjør oss bedre, det er ingen tvil om det. Vi skjerper oss og skal beholde posisjonen vår som det ledende mediehuset i regionen. Til slutt vil dette komme leserne våre tilgode, sier han til Medier24. 

Han ønsker nykommerne velkommen, og gjentar det han sa sa nyheten om en konkurrent sprakk: 

– Jeg frykter konkurranse, men på en god måte. Dette vil gjøre oss mer skjerpa og bedre og det betyr til slutt et bedre produkt for leserne våre, sier han. 

Da Amedia lanserte Adressa-konkurrent Nidaros, svarte Adressa med å ansette 10 nye journalister. Henriksen forteller at de ikke har muligheten til å gjøre akkurat det samme, men at de har satt i gang noen tiltak.

– De tiltakene har våre lesere allerede sett resultatene av, sier han. 

Han ønsker ikke å gå konkret inn på hva tiltakene er. 

Powered by Labrador CMS