I dag varslet Amedia-konsernet at to av sine aviser på Helgeland kutter frekvens.
Fra 30. mai reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken, men allerede fra i dag lanserer Rana Blad og Helgelendingen sine nye, sjudagers digitale avis – Nyhetsdøgnet, opplyser Amedia i en pressemelding.
– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad i meldinga.
‑ Ved å satse mer digitalt, svarer vi altså på leserne sine endra bruksvaner. Både nåværende og framtidige lesere ønsker å bruke innholdet vårt digitalt. Leserne vil ha nyhetene raskt og være oppdatert hele tida, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad.
Det siste året har både Rana Blad og Helgelendingen hatt kraftig digital vekst, og har nå like mange digitale lesere som papirlesere, skriver Amedia i pressemeldingen.
Ikke tilfeldig valgt dager
Det er papiravisene på tirsdag og lørdag som forsvinner, men både Rana Blad og Helgelendingen skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen, skriver de.
– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad i meldinga.
Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.
– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk. Leserne og kundene våre får mindre papir, men mer lokalavis, sier Ulriksen i meldinga.