Harstad Tidende om ny konkurranse fra Amedia: – Jeg lyver om jeg sier jeg ikke frykter konkurransen

Men sjefredaktør Kjell Rune Henriksen sier de er forberedt: – Det blir en knalltøff konkurranse, sier han og konstaterer at to av hans egne går til rivalen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag sprakk nyheten om at Amedia og Nu Publishing lanserer en ny nettavis i Harstad.

Dermed går lokalaviskonsernet nok en gang i strupen på Polaris Media – etter en rekke tilsvarende grep i det siste. Det er ennå ikke kjent hva navnet på den nye avisen blir.

Den nye erkerivalen

Sjefredaktør Kjell Rune Henriksen i Harstad Tidende sier til Medier24 at han nettopp har informert sine ansatte på et allmøte.

Morten I. Jensen (til høyre) og Lars Richard Olsen gleder seg stort til satsingen på ny avis i Harstad. De blir henholdsvis ansvarlig redaktør og nyhetsredaktør.

– Jeg er ikke overrasket over at det skjedde, for nå var Nu Publishing ute for halvannet år siden og sa at de kom til å starte opp i Harstad etter Narvik, så dette var en ventet situasjon, sier han og understreker at de har jobbet over tid med å omstille organisasjonen og spisse den mot at det vil komme konkurranse.

For mediehuset har mer eller mindre vært alene om nyhetene i regionen etter at Hålogaland avis ble slått konkurs i februar 2018 – med unntak av NRK lokalt.

Men Henriksen må også forholde seg til en annen situasjon, for to sentrale medarbeidere i Harstad Tidende forlater nemlig mediehuset og går til det som nå blir erkerivalen: 

  • Morten I. Jensen blir ansvarlig redaktør – og forlater dermed stillingen som nyhetsredaktør i Harstad Tidende.
  • Lars Richard Olsen blir nyhetsredaktør i den nye avisa. Han kommer fra jobben som frontsjef i Harstad Tidende.

– Det blir en knalltøff konkurranse med et sterkt mediekonsern i ryggen, så det er klart at det blir noe annet nå enn det som tidligere har vært spede forsøk. Jeg vil si at det trigger oss og Harstad Tidende skal ikke være lett å bryne seg på, sier han offensivt.

– Hva tenker du om at to av dine sentrale medarbeidere går til konkurrenten?

– Det er i stor grad de som har styrt nyhetsbildet i Harstad Tidende, så de er sentrale. Men jeg tar det til etterretning. Det er ikke noe sjokk av Nu Publishing og Amedia går på våre folk. Jeg tenker jo at jeg ikke liker det, men samtidig gir det oss muligheter til å tenke og satse litt annerledes fremover.

Frykter konkurransen, men er ikke redd

Henriksen har ikke rukket å tenke over hvordan de skal løse det rent bemanningsmessig ennå – eller om han velger å holde de ansatte ut oppsigelsestiden – på opp mot seks måneder på én av dem.

– Det er på høy tid at det blir aviskonkurranse i Harstad, sier daglig leder Geir Are Jensen i Nu Publishing AS.

– Jeg skal ikke gjøre noe overilt, men gjøre det som på lang sikt er best for Harstad Tidende. Jeg vet mer om dette i morgen, sier han.

– Hva sa folk på allmøtet?

– Jeg tror folk var mest overrasket. Men som jeg sa da: Det er lov å bytte arbeidsgiver og det er til og med lov å gå til en konkurrerende virksomhet. Her skal vi opptre ryddig og korrekt og forventer det samme fra den andre parten. 

– Frykter dere konkurransen?

– Jeg lyver om jeg sier jeg ikke frykter konkurransen. Men det er nyanser innen frykt, for dette har vi vært klar over lenge. Vi er ikke redde, men har en sunn frykt til å møte den konkurransen som kommer.

– Det er mange byer og tettsteder i Norge som har flere mediehus. Er det plass til en ny aktør i Harstad og deres nedslagsfelt?

– Det er i alle fall plass til Harstad Tidende, ler han.

Powered by Labrador CMS